fredag 15 januari 2016

Broccoli & Krutonger

Idag tänkte jag faktiskt visa gårdagens middagsförberedelser.

På menyn stod följande:
Stekt kyckling
Ravioli
Grönsallad med krutonger

Gjorde mina egna krutonger till salladen.
Det enda man behöver är bröd (går med nästan vilken sort som helst), olja, salt, svartpeppar och pesto. Har man inte pesto så går det lika bra med finhackade färska örter, torkade örter eller vitlök.


1. Blanda ihop olja, pesto salt och peppar i en skål. (1 del pesto och 3-4 delar olja)

2. Skär brödet i små tärningar.


3. Placera tärningarna på en plåt och ringla över oljan.

4. Blanda om dem försiktigt för jämnare smakfördelning, men smula inte sönder brödet.

5. Ställ in i ugnen 150 grader ca 20-25 min.
Vänd runt krutongerna försiktigt ungefär var tredje minut, då torkar de jämnt.
Jag hade mina på låg värme, då håller de ursprunglig färg.


6. Stäng av ugnen och lämna kvar plåten på eftervärme åtminstone en timme.

7. Låt krutongerna svalna innan de sätts i burk. Förvaras torrt.


Krutongerna blir helt torra men ändå spröda. Jättegott!
Här kan man fritt använda sin fantasi och variera kryddningen efter smak!

Hos oss äter vi ganska mycket broccoli, det är en grönsak som barnen är förtjusta i också. Jag brukar sällan koka broccoli, istället häller jag kokande vatten över dem och låter dem stå en stund. till salladen gjorde jag precis så, sen ställde jag dem i kylen för att kallna innan jag satte dem på salladen. Att "förvälla" dem gör dem mycket saftigare, de behåller tuggmotståndet och näringsämnen, men är inte så hårda som när de är helt rå.

Kika in min film så ser ni precis hur jag gjorde!


Grönsalladen bestod av Romersk sallad, avocado, broccoli och homemade krutonger och vinegrätt.



Här kan man helt lämna bort ravioli och bara äta sallad med kyckling. Då blir det ännu hälsosammare!

Kitty
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen