tisdag 15 mars 2016

Spenatsoppa

Ni som läser min blogg har antagligen märkt av min längtan till våren.

Här gräver jag fram odlingslådor ur snön, förkultiverar grönsaker i fönstret, läser min nya bok och drömmer!
Idag ska det byggas lite för att jag ska kunna göra min livs första vintersådd!
En av fröna jag ska så är spenat. Spenat har jag inte odlat tidigare, men nu ska jag både vinterså och vårså.

Jag gillar spenat, både som babyleaf, i sallad och i matlagning.

Var tvungen att göra hemgjord spenatsoppa till lunch idag, tyvärr butiksköpta, men det får duga tills jag kan skörda mina egna! Vilken härlig känsla att gå ut i trädgården och skörda en rejäl bunt spenatblad och sedan gå in och koka sig en soppa!


Jag följer inget recept, utan slänger i lite på känsla. Försökte ändå tänka tillbaka på hur mycket jag använde av råvarorna. Receptet är till en rejäl portion eller två mindre.

Gör så här:
Jag klippte spenat och lök (vårlök var det enda jag hade, du kan använda vilken du vill) direkt i kastrullen och lät det fräsa sig lite mjukt i smöret. kryddade med vitpeppar och hällde sedan på vatten och matlagningsgrädde. Mixa soppan så spenaten blir finfördelad. När det puttrat på en stund redde jag av med maizenamjöl som jag rört ut i lite kallt vatten. Salta efter behag.

Till detta åt jag "8-minuters ägg" och rostat bröd.



Bon apetit!

Kitty
  bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

lavendia sa...

Det är gott det och snart kommer nässlorna! / Britt

Nina sa...

Tog upp en påse spenat ur frysen förut ikväll, tänkte spenatplättar imorgon men nu efter att ha sett härliga bilder på din spenatsoppa lär det nog bli det istället :)
Hann också tänka tanken att snart får jag egen spenat och hoppas få så mycket att jag får fyllt frysen inför nästa vinter å.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen