torsdag 10 mars 2016

Ympa familjeträd

Idag åkte jag iväg till jobbet (även om jag egentligen inte börjar jobba där pånytt före april), eftersom jag visste att min kollega/väninna Maj skulle börja ympa familjeäppelträden idag.

Jag skulle själv ympa ett familjeträd, så bäst att passa på innan alla träd försedda med många grenar och bra grenvinklar tagit slut.

Familjeäppelträd: Genom att ympa in grenar av flera äppelsorter på ett träd, även kallat moderträd, så får man ett träd som ger olika frukter på olika grenar på olika tider, beroende på sorterna man valt.
En fördel med familjeträd i liten trädgård, eftersom du bara behöver ett träd för att få pollineringen att fungera.
Familjeträd fanns redan på 1930-talet i Finland

Hur skaffar man ympkvistar? Det är faktiskt enkelt. Man beskär årsskott från träd av de sorter man önskar på sitt familjeträd. Vet man inte sorten, men gillar äpplet (speciellt när det kommer till riktigt gamla träd), så spelar det faktiskt ingen roll. Alla äppelsorter går i princip att kombinera, men det är bra att försöka få med någon av de bra pollinerarna. Kvistarna bör förvaras svalt (ex i kylskåp) ifall de inte ska användas på en gång. Det går faktiskt att spara dem ett par månader!

Några exempel på bra pollinerare:
Astrakan gyllenkrok, Sockermiron, Suislepp, Sävstaholm, Transparente blanche, Grenman, Harlamowsky, Rödkanel, Höststrimling och Antonovka.
Några sorter som har pollen med god grobarhet:
Huvitus, Lavia, Rupert, Lepaan meloni, Gyllene kitajka, Dolgo, Ananaskanel och Bergius.
Några exempel på dåliga pollenlämnare:
Sariola, Åkerö, Anisovka och Kersti.

Det man behöver är:
Ett äppelträd
Ympkvistar
Vass kniv, med hårt knivblad
Ymptejp
Sekatör
Sårbalsam
Namnlappar


Skarv-ympa
1. Skär ett snett snitt i moderträdets gren (helst fjolårs tillväxten så nära trädet som möjligt), så att det finns en knopp på yttre sidan mitt under snittet. (se bild ovan)
2. Gör likadant på ympkvisten. Den ska ha en knopp vid snittet och en som sedan lämnar utanför tejpen.
3. Klipp av ympkvisten efter den andra knoppen.
4. Sätt snittytorna mot varandra så att barken möts och snurra fast ymptejpen. Det är viktigt att snittytan är rak och jämn för lyckat resultat. Tälj inte flera gånger på ytan i försök att jämna upp den. Gör ett helt nytt snitt på kvisten om det inte lyckades direkt.
5. Dutta på lite sårbalsam på alla klippta toppar och beskär både topp och de sidogrenar som inte blev ympade.



Nedan ser ni trädet som jag ympade idag.
Moderträdet är 'Borgowskoje', en av de härdigaste sorter som klarat sig bra i Lappland, åtminstone zon 5-6 i Finland. Kraftigt växande och jämn krona med bra grenvinklar. Medelstora avlånga, något tillplattade frukter. Söta, nästan utan vinsyrlighet. Omtyckt av barn. Frisk och rikbärande. Smaken och kvaliteten blir bäst i fukthållande jord, t.o.m. lite leraktig. Torra lägen ger smaklös frukt. Mognar i slutet av Augusti och kan lagras endast en kort tid.

Jag hittade ett exemplar som hade bra fördelat grenarna på alla sidor. Den nedersta grenen lät jag bli att ympa på, den kommer ändå att tas bort i ett senare skede.
Varför lät jag den sitta kvar om den ändå ska bort?
För att trädet ska ha mera grenar med blad som tar upp solljuset, fotosyntes. Det hjäper trädet nu i tillväxtstadiet. grenen är så pass klen, att det blir inget stort sår fast man väntar 2-3 år innan man tar bort den. Men åtminstone iår får den sitta kvar.



Sorterna jag ympade in:
'Kersti'
Sommaräpple. Mycket vinterhärdigt, åtminstone zon 5 i Finland.
Knappt medelstor och avlång frukt. Söta och saftiga med aningen syra. Speciellt omtyckt av barn, ypperlig färskfrukt. Mognar i slutet av augusti. Har lite hängiga grenar. Relativt fri från sjukdomar. Ingen bra pollenlämnare.

'Höststrimling'
Höstäpple. zon 4 i Finland.
Stort plattrunt äpple, ofta över 120g. Saftig och vinsyrligt med hög C-vitaminhalt. Uppskattad hushållsfrukt. Bra grenvinklar och tål även blåsigare lägen eftersom frukten hålls relativt bra fast. Mognar i slutet av september och kan lagras några veckor.

'Rödkanel'
Höstäpple, härdighet till zon 5 i Finland.
Bra pollinerare och frisk sort. Medelstora äppel, saftigt med kraftig kanelarom. som med andra kanelsorter så kan det ta 5-8 år innan första skörd. Lämpar sig både som färskfrukt och i hushåll. Kan lagras några veckor.

'Lantun talvi'
Vinteräpple. Åtminstone zon 4 i Finland.
Bra motståndskraft mot rönnbärsmal och fruktskorv. Mycket stort rund/plattrund äpple som kan bli upp till 500g (Jag har vägt mina till knappt 400g). Fast och ljust fruktkött. Saftigt med lite syrlighet. Tidigt bördigt och mognar i oktober. Speciellt bra till äppelmos, ugnsäpple och bakverk, men även som ätäpple (speciellt efter en tids lagring).


Det går även att ympa direkt på friland, men då gör man det betydligt senare.
En nysnittad ympkvist kan gå förlorad om det blir köldknäppar/nattfrost. Därför har man ett ganska smalt fönster när det går att ympa på ett befintligt träd som redan står planterat i trädgården. Beroende på hur våren kommit igång, så brukar vi här i nejden ha ca 1-2 veckors spelrum efter april-maj månadsskifte.
Det behöver hinna bli så varmt som möjligt, med mindre frostrisker, men utan att knopparna börjat spricka på träden.
Alla mina träd har jag ympat på sedan de varit planterade i trädgården. Jag har lyckats varje gång, förrutom en, men då visste jag nästan att det skulle misslyckas, för det var på gränsen sent, så knopparna hade blivit gröna och ympkvisten var torr.

HÄR kan ni kika in på ett inlägg där jag har bilder på ett av träden som blommar både i rosa och vitt!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

3 kommentarer:

lavendia sa...

Vilket bra inlägg. Vi har länge funderat på att ympa. Vi har ett äppelträd, som inte är så jättegod äpplen på, men det ger massor av frukt. Det hade ju varit käckt att få dit fler sorter.
Men var skaffar man ympar? / Britt

Sandra N sa...

Tjohoo! Ja visst ju att du skulle få till en bra mix! :D

Hantverkarglädje sa...

Tack för alla dessa intressanta upplysningar om ympandet. Jag har tidigare testat utan lyckat resultat. Endast en gren levde videre den gången. Jag visste inte då vilken tid på året som passade bäst. Skall testa igen ifall det finns ymptejp att köpa vid Sunds.k Mycket intressant.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen