onsdag 9 november 2016

Blad och lök i köksträdgården

Igår hittade jag ett opublicerat inlägg, från mitten av juni, och fick sådan längtan till våren!
Blev bara tvungen att sätt upp det. Har gjort om texten och lagt till lite länkar så att man får jämföra resultatet också.
~~~~~~ ~~~~~ ~~~~~ ~~~~~ ~~~~~
Inlägget fotograferat och påbörjat 17.6.2016:
Det är rätt intressant med blad när man går riktigt nära...

Exempelvis rosensallad. Har ni sett vilka rödflammiga blad?! Ser nästan ut som om det runnit blod över dem... Rosensalladen binder senare ihop sig till ett runt huvud och blir riktigt rosalila och vitt.
(Här kan ni se bild på den från hösten)


I lådan på hörnet villa jag ha runda salladshuvuden som linje på båda sidorna av lådan. Sidan här närmare är Romansallad och längre bort är plocksallad som får lite skrottiga blad med mörka flammor.
(Här kan ni se hur välfylld lådan slutligen blev)



Resten av lådan har jag planterat i linjer som går andra vägen. Längst till vänster är en lila variant av Spenat. Sedan blandade linjer med Fänkål och Rosenskära. Längst till vänster finns en linje med röd salladslök.



Denna lila-stjälkiga spenaten kan jag verkligen rekommendera!
Den fick jättestora blad och smaken var riktigt toppen. Den gick i blom och blev ganska hög efter en tid, men den fortsatte att producera goda fina spenatblad. När jag slutskördade spenaten, genom att klippa ner den till stumpar, så förgrenade den sig och hade nya stjälkar som visserligen gick i blom, men som ändå gav lite blad. Lång skörd minsann!
(Den syntes i inlägget jag länkade ovan om välfylld odlingslåda)


Stora fina morötter har vi fått skörda också.
Lådan som syns här nedan är moroten som såddes i mars, den skördades på sommaren. De som såddes i juni har vi skördat i september-oktober, har några i kylskåpet ännu.


Nyvattnad spenat med droppar på bladen.
Längtar efter att få sätta tänderna i spenaten igen. Har ett par påsar i frysen, men det finns inget som går att jämföra med ett nyplockat blad som man tuggar i sig medans man tittar till grönsakerna.


Vacker grönkål med lila ådring. Tyvärr tyckte kålmalens larver att den var jätte smaskig...


Här nedan är lådan med morot som är sådd i mitten av juni. Blev sent pga min operation, men det var trevligt när skörden fick spridning och de sista morötterna skördades just innan månadsskiftet oktober-november.
(Inlägg om morotsskörd hittar här)


I samma låda växer luftlök på hörnet. Den blev jättestor!
Nu har jag massa små lökar som får rota sig runtom, så kan jag plantera om dem nästa år.


Oj oj vad jag längtar nu. Måste planera vad jag ska odla nästa år, växelbruket, såtider....
Efter fredagens föreläsning med Sara Bäckmo (skribenten bakom skillnadens trädgård) kommer jag antagligen vara ännu mer inspirerad!

Aningen konstigt är det faktiskt... Jag har fått så många intryck denna vecka, att jag är inspirerad både ett julpyssla, fixa bloggens julkalender och planera odlingen för säsong 2017... 

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen