fredag 11 november 2016

Fylld paprika - FILM

Idag ska jag presentera ett busenkelt middagstips som passar både till vardag och fest!

Fylld paprika med köttfärs

Fylld paprika med köttfärs
Jag försöker alltid att köpa hem lokala råvaror, eller åtminstone inhemska om inget annat finns.
Jag prioriterar ofta lokalt över ekologiskt, eftersom jag inte anser att ekologisk lök eller morot från exempelvis Spanien är speciellt ekologisk att frakta hit när det finns så många finska bönder som odlar fina produkter! Lyckligtvis hittar man även inhemska ekologiska produkter i hyllan också, oftast.
Självklart utgår jag från eget skafferi, egen köksträdgård och vintertid infrusen/konserverad skörd. Mitt lager är dock rätt litet, så jag får komplettera med butiksköpt vintertid.

Idag ska jag köpa sallad från butiken. Första gången sedan maj månad!

Jag kommer att visa hur jag gör, men receptet kan man ändra på så långt fantasin tillåter. Man kan sätta mera grönsaker eller mindre grönsaker. Mycket grönsaker kan ge mer vätska och då kan receptet behöva ändras lite. Kan även göras vegetarisk med ex. sojakross eller qorn.

Ingredienser:

Köttfärs
hackad lök
paprika, tärnad (till fyllningen)
paprika, halvor (till skålen)
creme fraiche
ägg
riven ost
kryddor
(Dagens kryddor blev: grillkrydda, pepparmix, tacokrydda och mitt eget grönsakssalt)

Jag serverade mina paprikor med potatisgratäng och snabbförvälld broccoli.


Problem att se filmen? Här kan du se den direkt från youtube.

Det har blivit en del filmer senaste tiden. Vad tycker ni? Vill ni se fler filmer?

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen