tisdag 31 oktober 2017

Äppelskörd ur snön

Så här såg det ut för ett par dagar sedan i mitt kök.
Jag var så frusen, att jag knappt kunde hålla i kameran, men var ändå tvungen att fotografera ögonblicket. Det där ögonblicket då man just kommit in från kvällsmörkret, som redan hade lagt sig i trädgården, efter att ha plockat ner de sista äpplena.

'Rödkanel' (höstäpple) och 'Lantun talvi' (vinteräpple)

Inte bara det att man plockat äpplen i mörkret, utan faktumet att det var tjockt med snö på marken och äpplena var isande kalla (och jag hade inga handskar på eftersom jag trodde att det skulle gå så snabbt)!

Jag nådde kanske 1/3 av äpplena, resten fick jag ner genom att försiktigt skaka trädet (och snabbt väja undan). Ett lyckades träffa mig i kindbenet och ett i nacken, men det gick bara fint annars. Jag skakade försiktigt för att jag skulle hinna se var de landade, eftersom de plumsade ner i snön och bara lämnade ett hål efter sig, som jag sedan fick stoppa ner handen i för att plocka upp äpplet och sätta det i hinken. Mina händer var röda hela kvällen...


Frostiga äpplen som reagerade när de kom in i värmen...


Mina vinteräpplen 'Lantun talvi' brukar bli stora, riktigt stora.
Medelstorlek brukar ligga på 200-300g men de största väger oftast runt 400g.
Iår vägde jag mitt största äppel till 210g..
Betydligt mindre, även om de fortfarande är de största äpplena i min trädgård.


Nu ska här kokas äppelmos och frysas in äppelklyftor till vinterns äppelpajer. När vinteräpplet mognar är det supergott att äta direkt som det är, men först smaskar vi i oss 'rödkanel' som är ett fantastiskt äpple!

#självförsörjning  #frånegengård  #odlingsnörd


**     **     **     **     **     **     **

Det är många som kommer till plantbutiken och vill köpa äppelträd med goda äpplen som ger skörd snabbt på ungt träd.
Kanelsorterna kan ta 7-10 år innan de ger skörd, vilket skrämmer de flesta, eftersom de inte vill vänta så länge.
Tyvärr, säger jag!
Rödkanel, som flera andra kanelsorter, är mycket värda att vänta på!

**     **     **     **     **     **     **

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen