måndag 16 oktober 2017

Måndagstema: "Hur tänkte jag?"


När jag igår började fundera på inlägget till måndagstema så frågade jag mig själv faktiskt "Hur tänkte jag"?

Jag visste inte alls hur jag själv skulle tolka inlägget jag själv valt tema på!
Men så tog jag kameran i hand och tittade mig runt i trädgården.
Plötsligt var det solklart!
Hur tänkte jag när planteringsbordet skulle byggas??

(Här är inte stylat för fotografering, utan bänken är full av sorterade krukor och tömda hinkar mm)



Mitt problem är att grunden med betongplattor är så liten att själva bordet tar upp nästan hela ytan. Det finns knappt något att stå på, vilket betyder att jag står på gräset.
Vilket gräs? Tänker ni säkert då.. Precis!
Gräsytan framför planteringsbordet är helt uppnött.
Dessutom gjordes inte röret klart som skulle leda bort vattnet ur diskbänken, vi har nämligen en dräneringsbrunn under ladan. Vattnet som går genom diskbänken rinner för tillfället rakt ner, genom hyllan och ut på plattorna. Det gör att det blir väldigt fuktigt och trevligt för ogräs att växa, dessutom har det gjort att plattorna bildat en svacka där vattnet stannar kvar.


Min man överraskade mig och gjorde grunden när vi gjorde om bakgården hösten 2012.
Han visste måttet på bänken och om jag inte minns fel hade jag sagt ungefär hur stort det behöver vara.
Plattorna har jag gjutit i hemgjorda formar och vissa har personliga dekorationer.
(Hela det inlägget hittar ni HÄR)

***     **********     ***

Det som vi hamnar att göra (antagligen först nästa år) är att:
Lyfta bordet till sidan,
ta upp plattorna,
förbättra och förstora grunden,
sätta ner plattorna igen
+ köpa mer plattor.

***     **********     ***

Vill gärna att plattorna på sidan av bordet går hela vägen längs ladans vägg, för gruset som är där gör det svårt att hålla snyggt när det står grejer där och ogräs börjar växa mellan.

21.10.2012 Grunden till planteringshörnan
Platsen är bra placerad nära köksträdgården. Jag går ofta upp och ner här över kanten (bra träning med höga steg).
Vi har flera gånger funderat på att sätta singel här istället för gräs, men jag tror vi skulle ha svårare att sköta det eftersom det redan tagit sig in mellan de stora stenarna i kanten. Dessutom är jag rädd att denna del av bakgården skulle se för grå och kall ut, speciellt på våren innan grönskan kommit igång.. Kanske bara en gång med singel/marksten till bordet? Vi får ta oss en funderare ännu hur vi ska lösa problemet.



Hur tänkte jag riktigt när vi skulle göra bordet? Tänkte jag alls på hur gräset skulle slitas? Tänkte jag alls? Minns bara att grunden hastigt gjordes klart då hösten drog ut så länge...

Nästa år... Då ska vi fixa till det!

Skulle eventuellt kunna tänka mig ett bord till på sidan, eller bara en förlängning. Jag har aldrig riktigt någonstans att ställa ner något. Då jag är mitt uppe i min plantering så står mina krukor och plantor i diskhon, även om det var tänkt att jordsäcken skulle stå där. Jag har helt enkelt för liten avställnings-/arbetsyta att stå och plantera vid då bänken har dubbel diskho.

Nästa vecka blir temat: "Höstpyssel/Höstdekor"
Frivilligt att tolka det hur man vill.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Trädgård i Torslanda sa...

Du tänkte nog helt rätt med bordet, du är bara inte helt färdig ännu som du skriver. Om det ska blir perfekt med en gång vågar man ju inte prova!
//Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen