torsdag 19 oktober 2017

Film: Alva i köksträdgården


Min timme i köksträdgården blev inte så produktiv. Lite fick jag rensat ur, skördat och gödslat, men största delen av tiden gick åt att filma när Alva jobbade.

Hela idén till filmen uppstod när vi pysslade på i trädgården och småpratade. Nu som då inflikade dottern med kommentarer om varför man gör vissa saker och varifrån det kommer osv... Jag behövde bara fråga en gång om hon vill göra en egen film, sen gick hon och hämtade kameran!

Klicka på filmen nedan (eller se den på youtube) och ta lärdom av Alvas tips hur du förbereder och förbättrar din jord!

(På slutet får ni även se henne skörda ett par purjo. De har stora rötter som sitter hårt i jorden)


Det är roligt att kunna ge vidare odlingsintresset till barnen.
Känna att man lärt dem något de har nytta av i sitt vuxna liv. Förhoppningen om att de tänker mer närproducerat och kanske själva vill odla sin egen mat i framtiden, ren mat!
Jag ser redan resultat med kostintaget. De vågar pröva betydligt fler grödor bara för att vi odlat dem själv. Det är inte illa att lära sig äta olika grönsaker redan som barn...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Trädgård i Torslanda sa...

Vilken fantastiskt fin video. Alva är ju en naturbegåvning av stora mått. Det blir ju ännu roligare med vision som ett gemensamt projekt också förutom att ni delar trädgårdsintresset. Hälsa henne att hon är fantastisk!
//Helene

♥Min Eden♥ sa...

Men va hon e gollo, och DUKTIG! Så lik sin mor!! Bra jobbat Alva!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen