måndag 23 oktober 2017

Måndagstema: Höstpyssel/Höstdekor

Med kölden och ett par frostnätter vi fått uppleva under senaste veckan så är jag väl medveten om att vintern är på antågande. Men jag är inte riktigt klar med hösten ännu. Jag har ju knappt dekorerat ute för hösten, förrutom att ha plockat bort sommarblommorna och ställt fram två calluna med de kvarvarande krukorna på terassen.

Därför är det tema "Höstpyssel/Höstdekor" som gäller på veckans måndagstema!

Nu ska här pysslas!
Jag har länge tänkt göra en höstkrans att ha på ytterdörren, och nu blir det äntligen av.
Jag har inte många ingredienser, bara en halmstomme, spoltråd och blad av alunrot.


Jag klippte blad från lite olika sorter av Alunrot, Heuchera, som finns här i trädgården. Tog även några blad av den vackra limefärgade Klockvippan, Heucherella, för att få in lite ljusare gröna blad.
Det ser ut som 8-9 olika sorter, men så är det inte i verkligheten, utan en del har växt i en skuggrabatt och en del i kruka i solen. Det gör att bladen har olika färger.  tror att det är 6 olika arter jag samlat.



Jag började med att snurra fast min spoltråd i halmstommen, sedan valde jag ut blad vart efter och började snurra fast.
För en tätare och jämnare form kan man snurra spoltråden en bit, eller halvvägs, upp på bladet. Vill man ha en luftigare som sprätar mera så snurrar man spoltråden över stjälken så att bladet sitter. Tänk då på att sätta bladen tillräckligt tätt för att inte stommen ska synas mellan bladen.




Det trixiga är när man kommer tillbaka till startpunkten.
Då är det att försöka lirka in stjälken under de första bladen så att man får det att se ut som en helhet, där man inte vet var början och slut är. När jag fårr de sista bladen på plats brukar jag ännu fortsätta med spoltåden mellan bladen för att säkerställa att de sitter.


Sedan fäster jag änden och gör en öggla för upphängning.
Eller i mitt fall två trådar så att jag kan trä runt fönsterlisten på dörren, eftersom jag inte har någon krok att hänga upp den på.

Som ni ser har jag inte klätt in hela stommen, utan lämnat baksidan bar. Den syns ändå inte när den hänger mot dörren. Dessutom kommer den närmare dörren då baksidan är platt.


Det gick jämnt ut med bladen jag hade plockat! Kan ni tänka er?!
Skulle gissa på ca 70-75 blad.



Klockvippan var betydligt skörare att jobba med än Alunrot. Det märktes även att den slokar lättare och inte håller samma spänst i bladen. Jag märkte också att jag antagligen kunde ha snurrat spoltråden en bit längre upp på bladen än jag gjorde, då skulle den hållas lite kompaktare. Men jag ville ha den mer fluffig och valde att inte klämma åt bladen för mycket utan var mer nogrann att stjälken satt fast.

Måste säga att de höstiga färgerna passar rätt bra med vår nymålade gråa husfasad.


Jag brukar sällan hinna med att göra en höstkrans, utan det brukar oftast bli en med vintertema. Jag brukar inte "juldekorera" mina dörrkransar, utan håller dem gärna mer neutrala för att passa en årstid istället för en högtid.

Nu ska denna få hänga på vår dörr tills jag avgör att den gjort sitt och vinterkransen ska upp.

Nästa vecka är sista måndagen i oktober så då
passar det bra med temat: "Oktober"

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Julia sa...

Så fin den blev! Snyggt när du använde så många olika blad, såg faktist ut att vara olika växter även om det bara var solen som påverkat färgen på vissa :)

♥Min Eden♥ sa...

Åh så fin <3

Charlotta sa...

Läcker höstkrans. Jag måste skaffa fler "alunrötter", jag har bara en massa plantor av samma sort, nu känner jag att många plantor med många olika sorters blad är grejjen. :) :) :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen