tisdag 20 februari 2018

Chilisådd 16.2 har grott!

Jag var lite nervös över hur det ska gå med mina chilisådder när de gjordes så nära inpå vår resa, men samtidigt känns det för sent att göra när vi kommer hem.


Fredag kväll 16.2 sådde jag 5 sorter och en paprikasort.
20.2 är det nu och tre av sorterna har grott!
(inlägg om sådden och sorterna hittar ni HÄR)


Otroligt hur det lilla torra fröet som ligger på fuktad jord kan gro på bara fyra dagar.
Det är ganska fantastiskt när man tänker på det!

Det lilla torra fröet återfuktas, sväller och plötsligt tittar en grodd ut som tränger rakt ner i jorden för att skapa en rot. Denna kommer senare att sträcka på sig, bilda hjärtblad och karaktärsblad. En tid senare har plantan växt till sig och blivit kraftigare för att närmare våren gå i blom och skapa frukter.

Det var en gång ett litet frö...


I söndags när jag skrollade igenom instagram flödet såg jag en bild som Farbror grön hade på en kruka med flera små Rokoto chiliplantor som skulle skolas om.
Då slog det mig plötsligt: "Rokoto??!! Sådan chili tog jag frön av i höstas!"
Grävde igenom mina frösamlingar och där hittade jag mitt kaffefilter med frön. Drog fram ett litet tråg, fuktade jord och satte 6 frön. Så, då var det klart! 


Rokoto har svarta frön
(som torkade ser de mera mörkbruna ut)

Det gör att de blir lite svårare att se på jordytan som är samma färg.



Jag har en sort som heter 'Rokoto montufar'.
Köpte en ask med lite olika chilisorter när jag besökte Yvonne's Chilli delights i augusti. Hon hade dukat upp en så underbar buffé med alla de tänkbara sorter i varierande storlekar, färger och styrkor.


Som tur ska jag få adopera bort min drivlåda till Nina sålänge vi är på resa.
Den kommer att vara i goda händer!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen