lördag 10 februari 2018

Salsa på två vis

Idag befann jag mig på Sunds trädgård under deras temalördag om "groddar & microleaf".
Jag var där för att inspirera om användningen och bjuda på smakprover. På sidan hade jag min kollega Fredrik som berättade och gav råd om olika odlingsmetoder av microleaf och groddning.




Det var många som frågade efter recepten på mina smakprov.
Ni som känner mig eller läser bloggen vet vid det här laget att jag sällan mäter upp när jag står och lagar mat. Försökte dock tänka tillbaka på mängden jag använde, så det borde vara ganska nära...

Nu är mina recept ganska stora. Det blir ca 2 liter av var sort.
Men det går ju enkelt att förminska receptet.

Hann aldrig fotografera riktigt bra, utan det var bara en gång när det var lugnare som jag tog kameran och hastigt tog några bilder...



Tomatsalsa med picklad rödlök och microleaf

900 g tomater
1 rödlök (picklad)
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
4-5 persikohalvor (konserverad)
0,5 dl solrosolja
2 msk pressad lime
örtsalt
svartpeppar
microleaf

Jag picklade löken två dagar innan.
Tärna löken och sätt den i en värmetålig burk med lock.
Kokade upp lag och häll den sedan över löken.
Sätt på locket och låt den svalna lite innan den ställs in i kylen.

Lag till picklad rödlök:
1 stor rödlök (tärnad)
1 dl vatten
2 msk ättika
2 msk socker
1 msk pressad lime
0,5-1 tsk salt
peppar

Skär upp tomaten och ta ut fröna.
Tärna persika, paprika och tomat i små tärningar.
Finhacka en vitlöksklyfta (kan sätta två ifall man vill framhäva vitlöken mer) och blanda samman med övriga grönsaker och den avrunna picklade löken.
Pressa limesaft och tillsätt tillsammans med olja och kryddor.
Låt stå en stund och smaka av.
Ifall dina "gröna skott"/microleaf är långa kan man föra kniven över dem en gång eller två, beroende på hur salsan ska serveras. Tillsätt microleaf strax innan servering för att de späda bladen inte ska bli uppblötta.



Avocado-äppelsalsa med linser och groddar

500 g avocado (ca 3-4 st)
3 medelstora äppel
2 pkt kokta gröna linser (á 290g)
2-3 lime
0,5 dl solrosolja
örtsalt/salt
svartpeppar
en sats groddar (ca 3 dl)

Blanda olja, lime och kryddor i en stor skål.
Tärna äppel och avocado i små tärningar och blanda ner i vätskan, så att de int blir bruna. Skölj linserna och blanda i. Smaka av. Tillsätt valfria groddar. Jag använde Nelson gardens HotMix som består av rädisa och senap för att få en liten kick i eftersmaken.


Båda sorterna fungerar riktigt bra att servera som tillbehör till olika maträtter.
Till tacos, på knäckebrödet eller bruschetta. Men lika bra går det att sätta en klick av salsa (vilken av dem som helst) på biffen eller en kycklingfilé istället för sås. Jag har även satt ett par skedar direkt på min sallad för att ge den en liten kick.

Vill ni läsa mer om groddar så hade jag ett inlägg om det igår. (klick)

Trevlig fortsättning på helgen!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen