lördag 17 februari 2018

Chilisådd för 2018



Iår ska jag testa lite nya chilisorter!
Det här med chiliodling är ju lite intressant.
Själv är jag riktigt grön och har bara odlat några enstaka chiliplantor i ett par år nu. Men när jag plockade fram min frölåda i måndags och konstaterade att jag tydligen sått alla chilifrön förra året, då råååkade jag surfa in på en frösida... skulle bara se om jag hittar några sorter som skulle passa för frilandsodling...
Reslutatet blev fem nya chilisorter!
De är inte anpassade för friland, utan för växthus eller varmt och skyddat läge.. Så vi får se hur det går. Har nog tänkt att jag måste bygga nåt typ av skydd till plantorna iår för att ge bättre klimat med högre värme och mindre vind.

Idag landade fröna i min postlåda!



Paprika hade jag även förra sommaren, för första gången. Gick inget vidare för den. Det var allt för kallt och den fuktiga hösten gjorde att frukterna ruttnade bort redan som små. Dessutom tror jag att de fick för lite gödsel. Men skam den som ger sig. Självklart ska jag göra nytt försök iår. Vi får hoppas på en bättre odlingssäsong och massor av fina frukter!

Nu har jag sått tre sorters chilipeppar, en tabascopeppar, en körsbärspaprika och en paprika.

Kommer att bli en hel del plantor...
Sådde 6 frön av var, förrutom Chilipeppar 'De Cayenne' som blev 8 frön.
Gror allt får jag 38 plantor!
Då ska jag ännu ha sått några tomatsorter...


Paprikan hade sådjup på 0,5 cm, men alla de andra skulle man bara trycka mot jordytan och inte alls täcka.




På med locket!

Nu hoppas jag att de hinner gro innan vi åker iväg på semester...
Vet ännu inte om jag ska försöka ha dem att klara sig själva sålänge vi är borta eller om jag ska checka in dem på hotell (hos nån väninna typ)... 7 dagar är en lång tid för nygodda plantor i ett känsligt stadie.


Vilka sorter är era favoriter?

Jag har odlat 'Piment d'Espelette' för den ska klara frilandsodling. Har ni några bra tips på sorter för frilandsodling?! Dela gärna med er i kommentarfältet så får vi alla nya tips!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Simone sa...

Jag odlade förra året Coral. De bildade bra med frukt. Lycka till med din odling.

HWIT BLOGG sa...

Älskar chili! Ja det är dags att ta tag i sådden snart...min favorit heter Hot Lemon. Den har en smak av både banan och citron!
Kul med lite nya chili tips, tusen tack :)
Kram från Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen