torsdag 25 oktober 2018

Morotsskörd och Bokashi


Nu har jag slutskördat den sista odlingsytan med morötter.
Har knappt fått nåt i frysen iår, bara ett par påsar sopprötter, men inga morotsslantar. Jag har bara odlat sommarmorötter, mest 'Sugarsnax', 'Harlequin mix', 'Deep purple' och några blandade påsar av orange morot.

En sak är säker, nästa år ska jag odla ÄNNU MERA morötter!
Vi har skördat vartefter behovet dykt upp, och det har verkligen varit en lyx att springa ut till köksträdgården när man ska fixa mat eller snacks. Att ha egna morötter från sommar till höstvintern, det är något jag inte vill vara utan. Har ju haft morötter på odlingslotten också, men de skördade jag först för att sedan ha närmare att hämta då jag inte är lika ofta till lotten. Har odlat ungefär 13 meter morot, men det var för lite...


När odlingslådan var tom skyfflade jag upp jorden i halva lådan och grävde ner bokashi, sedan lika på andra sidan. Det blev två bokashi hinkar i denna 110 x 120 cm stora låda. Det kommer att göra susen inför nästa odlingssäsong. Kolla bara på denna gottande blandning av biologiskt avfall som ligger och ryker i kylan.



Jag har en riktigt fin jord här i köksträdgården.
Jag har använt delvis med påsjord, och delvis med naturgödsel, biologisk material från trädgården och bokashi. Nu har jag en jämn och fin yta och den ska jag faktiskt fylla redan i höst.



Vad gör ni i köksträdgården på hösten?
Förbereder ni jorden inför kommande säsong?
Sår ni nåt redan nu eller sätter vitlök?
Låter ni vissnade grödor stå kvar eller putsar ni upp odlingsytorna?

Kommentera gärna och berätta!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen