söndag 21 oktober 2018

Fototips och björk i höstskrud


En underbar höstdag som denna (lördag) kan man inte motstå att köra ut till hamnen och fotografera naturen. I detta inlägg ska ni få se lite bilder, mest av björken, men även lite runtom björken. Jag berättar lite hur jag tänker när jag fotograferar och hur man kan få olika effekter, utan att ändra inställningen på kameran.
Ja du hörde rätt. Jag fotograferade allt i samma läge.

Här handlar det mest om att hitta det motiv man gillar, tänka på varifrån ljuset kommer och välja var fokuset ska träffa.

Jag är alltså ingen fotograf, utan gillar att fotografera på min fritid och har nu skaffat ny kamera som jag håller på att lära mig använda. Så be kind om jag använder fel termer...



Fotografering i marknivå

Att gå ner på knä och sänka kameran nästan till marken kan ge snygga effekter. Man kan vinkla kameran framåt istället för neråt, för att få med en vidare vinkel/mer av motivet på bild. Man kan sedan välja fokus långt bak, där förgrunden blir suddig, eller fokus nära, som suddar ut bakgrunden. Går inte närmare in på inställningar och detaljer, men ett lägre f-tal ger mer suddig bakgrund och tvärtom. Jag har fotograferat med ett 50mm objektiv med f-talet inställt på 2,5 (om jag inte minns fel).



Motljus - Bländande bakgrund

Färgen på föremålet som ska fotograferas varierar beroende på varifrån ljuset kommer och hurudan bakgrunden är. Fotograferar du exempelvis ett föremål lite nerifrån så att en ljus himmel kommer som bakgrund, så kommer föremålet automatisk mörkna eftersom himmeln blir bländande. Fotograferar man neråt mot marken som är lite mörkare, så kommer föremålet bli ljusare. Sedan har det ingen direkt betydelse från vilken vinkel man fotograferar, utan det är alltså bakgrundsfärgen som påverkar och varifrån/hur ljuset studsar.

Man kan uppnå olika intressanta effekter om man fotograferar i motljus, alltså mot ljuset, så att objektet ligger mellan fotografen och ljuskällan.

Är man direkt mot så kommer strålar antagligen synas på bilden, men är man lite i vinkel så att ljuset kommer snett framifrån/från sidan så får man en klarare bild men ändå fina speglingar. Som exempelvis skuggor som syns genom bladen, vilket ni ser på bilden nedan.

Ljuset snett från sidan med en ljus himmel/vatten i bakgrunden

Solen i ryggen som lyser upp löven, med fokus fram en bit till följande träd.

Fotograferat från marknivå mot solen, utan att ha själva solen med i bild

Djup i bilden

Gillar att fotografera så att fokus ligger långt fram och sedan ha något nära i vägen som blir suddigt på bilden. Det ger en bättre känsla av djup i bilden.




Den är allt vacker björken, eller hur?!

Det är så roligt att fotografera när man har nya kamera. När man inte behöver anstränga sig lika mycket eller bli frustrerad över tekniken.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

gardenpot sa...

så fint så

Rost och rädisor sa...

Kul med så stor variation med samma inställningar och ny kamera. Helt klart är att det mesta handlar om vem som är bakom kameran och det är ju helt rätt person. Jättefina bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen