fredag 5 oktober 2018

Homemade hot sauce


Nu har jag äntligen fått en ordentlig chiliskörd, efter flera års försök av frilandsodling, med inte så lyckade resultat. Nu måste jag också fundera vad jag ska göra av dem.

Jag har en hel del gröna som jag plockat in och eftermognar i rumstemperatur innan de åker in i kylen. En del ska jag torka till chilipulver och en del går till olika recept på konserverade produkter. Egen salsasås gjorde jag för en tid sedan (recept här), och nu ska jag för första gången testa att göra en hot sauce, lite liknande sweet chilisås. Receptet jag hittade var ingen höjdare i konsistens, så jag gjorde en egen, med inspiration från olika recept.

Kriterierna var enkla när jag letade recept:
Det skulle gå snabbt och enkelt, samtidigt som det blev bra koncistens och god smak.

Här bjuder jag på mitt recept.

Homemade hot sauce

3 dl vatten
2 dl socker
1 dl vitvinsvinäger
2 tsk salt
1 tsk paprikapulver
1 msk olja
4 vitlöksklyftor
100 g chili
2 msk maizena

Blanda allt i en mixer, förutom maizenamjölet och ca 2 msk vatten.
Mixa och häll sedan över till en kastrull.
Låt sjuda ca 3-5 minuter.
Rör ut maizena och vatten i en kopp och häll sedan ner det i chilisåsen under omrörning.
Vrid ner till medelvärme och sjud ett par minuter under omrörning så att såsen tjocknar.
Häll i rengjorda burkar och slut locken.



Såsen kan du använda som sådan, men den är ganska stark.
Man kan även använda dem som smaksättare i olika maträtter, såser och dipp (1 burk gräddfil och 0,5-1 tsk hot sauce). Exempelvis kan man sätta med en sked hotsauce, örtsalt, peppar, torkade örter (ex. timjan och oregano), paprikapulver och lite hackad lök när man gör köttbullar. Det blir jättegott.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen