söndag 9 november 2014

DIY - Lastpallar

Jag tipsade er tidigare om vad detta inlägg skulle handla om... 

Exakt! 
DIY av lastpallar, men även konservburkar

Jag gillar att använda okonventionella material och föremål, samtidigt som recycling är ett hälsosamt tänkande när det kommer till miljön.

Det jag ska göra är ett litet sidobord att ställa krukor mm på. Det är alltid lika frustrerande när snön kommer om vintern och allt lämnar dit under! Nu ska de höjas upp så att jag får njuta av dem längre!

Vi kör igenom processen med bilder. Häng på!

1. Skaffa hem lastpallar i valfri storlek. 
Jag har en mindre modell med måtten 60 x 80 cm.


2. Ställ lastpallarna med baksidorna mot varandra. 
Här kan du välja om du vill ha en lägre variant eller högre som då får en kortare avställningsyta. Jag hade mina ståendes på höjden.

3. Skruva ihop brädorna på baksidan, som nu står emot varandra. 
Använd en skruv som är tillräckligt lång för att gå igenom båda brädorna, men inte så lång så att den sticker ut för mycket på andra sidan. För mig räckte det med totalt fyra skruvar, men större lastpallar behöver större antal skruvar.


4. Du kan välja om bordsstommen ska vara obehandlad eller behandlad.
Jag valde att låta den stå helt neutral. Kan hända att jag målar eller betsar den på våren.

5. Vill man så kan hjul sättas fast under. 
Det blir således smidigare om det behöver flyttas, men det behövs inte egentligen.

6. Placera betongplattor eller en tung skiva ovanpå stommen.
Jag hade betongplattor liggandes hemma som råkade vara passande storlek.
Dessa gör även att "bordet" får mer tyngd och blir stabilare.


7. Nu är bordet klart!

Nästa steg blir att ta det i bruk!


Jag har valt att använda konservburkar till mina planteringar. Där står även korgen som jag hade sommarblommor i tidigare och en metallbehållare som jag fyndat någonstans, nångång..

Det enda jag har köpt är tre små plantor av Calluna. 
Resten är egna äppel som blev över, lingonris, blåbärsris, grenar från gran och tall samt lite mossa och kottar.

Kransen som står mot väggen har jag haft inne, men nu tycker jag den gjort sitt där och får flytta ut.
Gå in HÄR så får ni se hur jag gjort!






Så långt hann jag innan vi skulle iväg igen för att fira följande far på farsdag. 

När vi kom hem på kvällen fixade jag en lykta utav en av konservburkarna. Den stora konservburken med mossa och kottar fick hoppa in i trälådan och lyktan tog platsen nere på granriset.

Ljusarrangemanget på väggen hänger där för kanske tredje året. Ett arbete som jag gjorde i skolan för nåt år sedan. Här finns bild från förra året.


Jag slog hål med hjälp av en hammare och skruvmejsel (går lika bra med hammare och en större spik). Det vassa föremålet som används bestämmer storleken på hålen runt lyktan. Sätt en träkloss eller något annat inne i burken när du slår, då ger den inte efter lika mycket. Här kan man använda sin fantasi och göra olika mönster eller text! Satte stenar i bottnet så att den inte kan blåsa omkull (den står ju faktist intill huset!). 
Har använt ett mindre gravljus i lyktar av två orsaker. Höjden gör att det inte blir så synligt samtidigt är det mera nersänkt i skydd från vinden så det inte slocknar.


Måste säga att det var riktigt mysigt att gå upp för trappan ikväll och mötas av denna bild!

Hoppas dessa tips ska inspirera er att återanvända material och tänka mer på naturen!

För mig är det inte bara tanken på återanvändning/recycling som gör att jag valt dessa material. 
Det är även estetiskt tilltalande och skonsamt för plånboken!
Gillar gamla och okonventionella föremål, som jag nämnt tidigare. Så ger det mig möjligheten att vara lite kreativ.



Kitty

1 kommentar:

Anonym sa...

Snyggt! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen