måndag 1 maj 2017

Äntligen, en riktig vårdag!

Idag har vi haft en underbar dag (bortsett från den kalla vinden, men man kan ju inte få allt). Solen har varit närvarande och snön som kom i två dygn har smält bort i racerfart. Lite har vi kvar på skuggiga platser, men i övrigt är den väck.
Det är verkligen vår i luften nu!
Tror jag har sagt det för ett par veckor sen, men nu tror jag verkligen att det ska vända.

Åkte iväg på cykel till odlingslotten idag. Riktigt uppfriskande. Det var en passlig rutt såhär i början av cykelsäsongen, ca 10km. Vi har ju inte börjat på där ännu pga den envisa snön som tycks komma av varje vecka... Men denna vecka ska det nog börja ske nåt. Jag har ju åtminstone börjat förbereda mig med plantor, så att jag inte står tomhänt när vi väl kommit så långt så att det stor redo för odling där.


I trädgården vaknar växterna till liv. Rosorna börjar få gröna och svullna bladknoppar. Pulsatilla vulgaris, Backsippan, kryper upp med sina mjuka och luddiga bladrosetter...


Ligularia 'Hietala', Lappstånds, står fortfarande höga och ståtliga kvar.


Något som är trevligt nu i alla gråa/bruna rabatter är skymten av vintergröna växter och tidiga perenner som börjat på. Att ha barrväxter i buskplanteringar som är gröna då snön smälter bort, eller buskar som kornell, med sina vackra röda stjälkar som lyser i kvällssolen.



Nu börjar en ny månad och en ny arbetsvecka.
Håll i er, maj kommer att rusa förbi snabbt, åtminstone för mig.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen