måndag 8 maj 2017

Första dagen på odlingslotten

Äntligen kom en ledig dag och ett tillfälle för oss att få påbörja årets stora projekt!

Iår är det "Projekt självförsörjning" på min nyinskaffade odlingslott på 208 kvm som gäller. Där ska jag odla familjens grönsaker både för färskkonsumtion och för lagring.



I början fick jag avvakta lite sålänge maken började jämna ut "ogräsåkern". Jag var mest moraliskt stöd/bollplank och gick och pratade med mina odlargrannar Nina och Sandra. Det är så himla kul att vi samlats här alla tre med odlingslotter angränsade intill varandra.

Komposten som står på min lott ska flyttas. I den gjorde jag trevliga fynd.. kirskål! i övrigt är det mest rötter av kvickrot och brännässla. Materialet i komposten kommer vi därför inte att jämna ut här på lotten!


Övriga fynd som gjordes idag var lite tyngre och inte så organiska. Det fanns en omotiverad hög mitt på lotten, som om någon använt det som avstjälpningsplats. Djup under den hittades dessa pinnar, som liknar nån variant av tältpinnar... Kan vara bra att ha ifall jag ska ha fast nån duk eller nåt.



Annars är det inte så tjockt med jord här, och direkt under är det fin sand.


Maken höll på och skrapade bort den ojämna ytan och tog av sanden att sätta ovanpå för att få det jämnare. Hör och häpnas: Här är det nämligen fruset ännu under grässvållen! De frusna tuvorna är så svåra att få jämnade...

Men... Så hände det otrevliga...
Maskinen stannade!
En slang hade brustit!

Imorgon är det måndag, så då får vi föra in slangen och förhoppningsvis får vi den fixad samma dag. Tisdag hoppas jag på fint väder så att vi får fortsätta att förbereda lotten. Jag vill ju komma igång med odlingen snart, men det är lite jobb kvar ännu.



Under tiden bar jag mitt kartong-lager från bilen till lotten. Den ska sedan bredas ut och täckas in med halm. Jag kommer att bygga upp odlingsbäddar av halv, organiskt material, stallgödsel och sedan toppa med lite matjord.


Så här långt hann vi...


Måste avsluta med en galen bild som Nina skickade till mig och citera: "Konstaterade idag att det känns bra att få dela galenskap med andra galenpannor!"

Foto: Nina Gustafsson / Min Eden. På bild: Kitty och Sandra

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Ja vilka galenpannor :D

camilla sa...

Härliga tider! Och vad roligt att ni är igång, ska bli intressant att få läsa vartefter projektet framskrider.

Solskenshälsningar från Essi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen