onsdag 3 maj 2017

JAAAA!!! Lökarna överlevde iår!

Efter förra årets lök-fiasko med lång blöt höst och smällkall vinter med bar mark en lång tid så var det många (nästan alla) lökar som slängde in handuken och dök under. Att nästan alla lökar, nya som gamla helt enkelt valde att ruttna/frysa bort istället för att växa upp och ge mig en fantastisk blomning var en sådan besvikelse...

I höstas då jag stod där i hyllan och tittade på lökarna, så bestämde jag mig ändå för att handla hem en hel del. Jag vill ju ha blommande lökväxter på våren!

mmm... Fritillaria, crocus, scilla, allium, tulpaner, snödroppar, pärlhyacinter.... Kan se dem blomma framför mina slutna ögon.

Var lite orolig när vi hade så varmt och blött mitt i vintern, med en tjock kärnis som följd av den smältande snön. Men titta bara! Runt om i mina rabatter sticker det nu upp knoppar av lökar i variarande form, färg och storlek.
Vilken lycka!
De klarade våran utmanande vinter!



Ännu är det många jag inte sett till, speciellt på skuggsidan där det fortfarande finns lite snö i rabatterna, men det ser lovande ut hittills.

Här kan ni se vilka lökar jag satte i höstas. (klick)

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen