måndag 22 maj 2017

Att få skördar de första bladen!

Idag var jag en stund ute i köksträdgården på förmiddagen. Har dragit på mig en otrevlig förkylning, så energin var verkligen låg. Vi hade underbart väder idag, så jag kunde inte motstå att gå ut en sväng. I mina odlingslådor grönskar vintersådda grönsaker och i fredags plockade jag mina första blad av både spenat och senapssallad.

Fröna har ju inte 100% grobarhet, så några gluggar fanns det i raderna. Idag fyllde jag de gluggarna med nya frön.


Moroten grodde först i början av maj. De två bilderna här under är tagna 6.5 och 20.5. Morot tar ganska lång tid innan den ger skörd, men att vinterså gör att det blir lite tidigare, det sprider även ut skörden, eftersom jag sår nya morötter nu i maj också. Hade tänkt så idag, men orkan fanns inte.

Sommarmorot 'Sugarsnax 54' 6.5.17

Sommarmorot 'Sugersnax 54' 20.5.17
Bredvid sommarmoroten hittar man den vackra lila-spräckliga senapssalladen 'Osaka purple'. Den var rätt tidig att komma upp. Den är lite pepprig i eftersmaken, men jättegod! Fin att blanda med i salladen också.

Senapssallad 'Osaka purple' 6.5.17

Sommarmorot 'Sugersnax 54', Senapssallad 'Osaka purple' och machésallad 20.5.17

I en annan odlingslåda finns en dubbelrad med runda rädisor, tre rader dill, en rad tatsoi, en dubbelrad med en högre dillsort och en dubbelrad med avlånga rädisor.

Rädisor, dill och tatsoi 6.5.17

Rädisor 6.5.17

Rädisor 20.5.17
Här har rädisan växt ganska mycket på ca 2 veckor. De går redan att börja skörda, men ännu har jag inte plockat någon.


Dillen 'Bouquet' har jag i tre rader till vänster. Mellan de raderna gjorde jag två nya rader idag med ganska tätt sådda frön, betydligt tätare än det som kommit upp nu. Min önskan är att det ska komma upp som en ordentlig dillbuske som ska ge mig massor av goda blad att skörda.
Rädisor, dill och tatsoi 20.5.17
Tatsoi som växer i raden mitt i lådan har tagit sig snabbt och blivit frodig och grön. En mycket saftig och god bladkål (släkt med pak choi) som är frosttålig och passar även att odla till hösten för en senare skörd.

Tatsoi 20.5.17
Spenat är den grönsak som gror först. 17.4 grodde den iår, men kölden har gjort att den växt rätt långsamt. Den har klarat av alla köldnätter bra. Jag har bara haft mitt lock av växthusplast på lådan, inget annat skydd.

Spenat 'Nores', 'Reddy' och 'Medania' 6.5.17

Spenat 'Nores' 6.5.17

Spenat 'Nores' 20.5.17
Här syns det nu tydligt att det är ett par frön som inte grott. Men många är det inte. Satte till 4 frön av 'Nores', 3 av 'Reddy' och 2 av 'Medania'. Jag vill ju få så mycket skörd som möjligt, därför sår jag in även om det bara handlar om ett par frön. Jag har sått plantorna närmare varandra än rekommenderat, men jag kommer att börja skörda bladen rätt snabbt så att det gallras ur.

Spenat 'Nores', 'Reddy' och 'Medania' 20.5.17
Det var så gott att nypa av de spröda spenatbladen!
Satte dem på mackan tillsammans med blad av senapssalladen 'Osaka purple' och bara njöt.

Spenat 'Reddy' 21.5.17

I samma låda finns en rad med palsternacka mellan spenaten. Den tar ganska lång tid på sig och är därför bra att så i tid. Kan även sås redan på hösten.

Palsternacka 6.5.17
Där var lite bilder med ca två veckors mellanrum för att jämföra tillväxten i min köksträdgård. Det är intressant med vintersådd! Är också positivt överraskad över hur bra kallsådden i plastback lyckades.

Önskar er en bra start på den nya veckan!
Själv har jag feber nu, så det blir en lugn start för mig...

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen