måndag 22 maj 2017

Första skörden av jordärtkocka



I helgen passade jag på att gräva upp mina jordärtskockor. Jag fick några knölar av min kollega Majvor förra våren. De blev höga och ståtliga plantor, men de hann inte börja blomma. De är väldigt lik solrosor till utseendet, men under jorden sker något helt annat. Under jorden skickar den ut rötter som bildar nya knölar. Det kan komma många knölar från varje planta. Jag hade lite varierat resultat, under vissa fanns 1-2 stycken och under några fanns betydligt fler. Allt från pyttesmå kockor till ganska stora och fina kockor.

Jag sorterade ut en del som togs in för kommande måltider och resten planterades tillbaka ner i jorden.

Jordärtskocka är en utsökt rotsak som kan användas på många olika sätt.
Soppa är kanske det enklaste, jättegott! Men man kan även sätta dem i ugnen, göra ett rotsaksmos eller koka och kyla för att göra en typ av potatissallad, men av kockor.
Något man behöver tänka på är att allas magar inte tål den så bra.
De flesta får lite oönskade gaser efter intaget. Ett knep är att förvälla dem innan och hälla bort vattnet, sedan tillreda dem så som man tänkt. Momentet gör att en del av ämnena som ger gaser i magen åker iväg med kokvattnet.


Tanken var ju att de inte skulle sättas i samma låda detta år, utan flyttas till lådan där rabarbern finns. Men det kom jag inte alls ihåg nu när de planterades, utan blev påmind då jag tittade tillbaka på inlägget från förra året då jag satte ner mina nya knölar...


När jag skulle skörda dem passade jag på att klippa bort de torra fjolårsstjälkarna från sparrisen.
Och vad hittade jag??!!
Jo, en sparris! Vilken lycka!
När jag tittade till den för ett tag sedan såg jag inget liv i plantan (som även den planterades förra våren). Tänkte att den kanske inte klarade av den grymma vintern, när de legat tjock is i odlingslådorna.


Sparris, Asparagus officinalis
En helt underbar och perfekt sparris!
År så himla sugen på att kapa den, men måste hålla mig. Man ska inte skörda de två första åren, utan låta plantan växa till sig först. Nu vill jag ha fler plantor!

Mer sparris till folket!

Kanske jag måste gräva upp några jordärtskockor så att jag får plats med mer sparris, vill ju ha dem på ett och samma ställe. Sparris vill inte gärna flytta runt så mycket.

Här kan ni kika in på fjolårsinlägget Jordärtskock-plantor så får ni se hur fina plantor jag satte ner då knölarna hade legat i lite jord innan jag satte dem i odlingslådorna.

I mitten på bilden nedan ser ni de solrosliknande stjälkarna från jordärtskockan. Bilden är tagen 3.7.16 och de dubblades i höjd ännu efter detta. Hittade ingen bra bild tyvärr..

Jordärtskocka mm i köksträdgården 3.7.2016
Sitter och tittar ut genom fönstret där solen lyser i trädgården. Skulle så gärna gå ut... Men denna förkylningen håller mig snällt inne... så surt!

Alla ni gröna själar får vara ute och stojja i trädgården för min del också!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen