måndag 29 maj 2017

Hur ett jobb leder till ett annat...

Något jag kan ha riktigt svårt med i trädgården, det är att hålla mig till det jag håller på med.

En dag gick jag ut för att plantera uppdrivna plantor i köksträdgården och så grönsaksfrön. Plockade fram allt jag behövde och tog ut både frölådorna och småplantorna..
En stund senare står jag vid en annan odlingslåda och klipper bort grenarna av hallon och björnbär som bar frukt förra året. Märker att jag inte alls gjorde det jag tänkte och går tillbaka, (obs, hallonbuskarna blev inte klara).
Börjar planera hur jag ska sätta plantorna, fyller upp med jord och ska gå och hämta något.
Då kommer jag ihåg, "jag gjorde ju jord förra året i plåttunnan av stallgödsel, hög, torrt gräs-/lövräffs och lite jord ur de gamla blomkrukorna". Jag går till tunnan för att inspektera hur den ser ut nu. Börjar ta av jorden och fyller upp i en av odlingslådorna. Fyller upp i en annan odlingslåda och i en tredje låda... Tar en gammal jordpåse och börjar skyffla i av jorden, så att jag ska ha till ett senare tillfälle. Det kan ju vara bra att tömma tunnan så att jag får göra en ny sats iår.
Tittar på klockan, oj vad tiden rinner iväg! Bäst att plantera ner grönsaksplantorna så att jag säkert hinner, nu då jag ändå plockat ut plantorna.
(obs, tömde inte klart jorden ur tunnan).
Jag planterar ner mina grönsakspluggar och fixar fram en fiberduk att skydda dem med. Sen plockar jag in mina frön igen, eftersom jag inte ens hann börja på i den andra odlingslådan...

Samma sak hände i lördags igen...
Jag gick ut i regnvädret för att klippa ner mina perenner på bakgården. Slutare med att jag stod med spaden och grävde upp strandirisen för att dela dem och ränsa bort kvickroten som hade sökt sig in där... Plötsligt körde en bil upp på gården. Men oj, vad är klockan tänkte jag??!! De första kompisarna började anlända till sonens kalas... Jag stod dyblöt och smutsig i regnkläder på bakgården med spaden i högsta hugg!
Jahapp, bara att plocka bort och gå in då.
Hann nästan klippa klart allt på bakgården, obs, nästan...


Lider ni av samma sak?
Det är så mycket som behöver göras nu. Vart man än tittar så ser man jobb! Så mycket man vill och så lite man hinner! Man blir klyven, förvirrad och har svårt att hålla sig till saken. Allt man gör är ju sådant som ändå ska göras, så det är ju inte bortkastad tid, men visst vore det roligt om man slutförde det man gick ut för att göra.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

8 kommentarer:

Susanna sa...

Känner såååå igen mig 😂.

Susanna sa...

Känner såååå igen mig 😂.

Anonym sa...

Precis så blir det när jag går i trädgården. Det värsta är att jag också strör redskap, handskar och allt möjligt annat runt om. Försöker att göra en sak i taget men det är svårt. Vill ju så mycket 🙄 Lyssnar ofta på ljudböcker då jag jobbar. Ogräsrensningen går som en dans 😬

♥Min Eden♥ sa...

Oj, jag tror jag aldrig slutför ngt... jag sprider också runt mig en massa grejer, som man sedan aldrig hittar förräns man tar nästa "rundo"... det är nog en "dans" som vi alla nördar lider av.. trädgårdsdansen :D Ja det är mycket nu...

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Jag kan skriva under på detta :D

Nina sa...

Här är en till ����

Malin sa...

Det där låter verkligen bekant! Det finns så mycket man vill hinna med i trädgården
och tiden bara rusar iväg. Men det tycks ju vara ett allmänt förekommande " syndrom"
hos trädgårdstokar, komiskt ;)..

idegumman sa...

Precis så är det! Och jag brukar njuta enormt av att kunna göra så, men det förutsätter att jag har tid att "gå bakvägen" sen och avsluta (på nåt sätt åtminstone) alla påbörjade projekt. Avsluta kan i detta fall betyda också att man bara hunnit planera hur man ska göra, så går det snabbare att göra det sen när man får tid nästa gång... Samma sak gör jag inomhus också när jag har tid och möjlighet att pyssla för mig själv ett visst antal timmar i sträck...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen