onsdag 13 december 2017

Lucka 13


I dagens lucka vill jag presentera en händelse här i Jakobstad som blivit en stor tradition för många i omnejden inför julen

Jul på Södermalm

Jag vet att det är Lucia idag, men har på känn att ni ändå kommer att få den lucia-dos ni behöver, så jag går en annan väg idag.



Jul på Södermalm ordnas årligen på innergården vid musikcafé After Eight.
Med åren har marknaden blivit allt större och nu är den även ute på gatan, vilket gör att den gatan stängs av för fordonstrafik och istället är det fullt av människor på gatorna.

Man märker det tydligt inne i hela centrum.
Det är rörelse på gatorna och butikerna är fartfyllda!
Marknaden tillför alltså så mycket mer än julstämning för staden!

Tillbaka till marknaden...

Här hittar man det mesta.
Hembakt, hantverk (trä, halm, kransar, arrangemang, stickat, textiler, smide, mattor, tomtar), pyssel, julgodis, matvaror, ekologiska skafferi, julgranar, fågelmat, DIY... Vad du än kan tänka dig!




Jag köpte hem två vetedynor!
De var så snygga, och den jag haft har spårlöst försvunnit...
En ska jag ha själv och en ska bli en julklapp.


Dekorerade pepparkakor...



Fågelmat, hyacintplanteringar, granar, kransar...




Och en julgransförsäljare.


Det var lite lätt småregnigt, vilket var synd, men mej störde det inte. Tyckte mer synd om försäljarna och deras produkter.

Det är en härlig marknad att gå på.
Stämningsfullt.
Och man träffar massor av bekanta!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen