söndag 17 december 2017

Lucka 17


I lucka 17 får jag idag presentera min fjärde gästbloggare.

Det är ingen mindre än
Charlotte Andersson
Hon bor i södra Norrland i Sverige och driver den inspirerande trädgårdsbloggen Gardenflow! På hennes blogg hittar du all inspiration du behöver vare sig det gäller trädgård eller blomsterarrangemang!
Jag är så otroligt glad över att Charlotte ville vara en del av min julkalender.
Nu ska ni få läsa hennes inlägg och inspireras!

***     ***     ***

När trädgården sover och det börjar klia i fingrarna har jag svårt för att låta bli att inte göra vinterdekorationer, så det blir en hel del emellanåt och alltid några versioner av ljuslyktor. Det går verkligen inte att ha för många ljuspunkter de mörka vintermånaderna. Det enkla är alltid det bästa så här tänkte jag berätta om en variant av ljuslykta som är mycket enkel att göra. 

Vanliga större glasburkar fungerar fint till ljuslyktor för utomhusbruk och jag brukar samla på mig ett flertal för att kunna ta fram. Ett fång kvistar eller blad som binds fast med metalltråd gör dem fint vintersmyckade. Alla slags kvistar fungerar men bladverk måste tåla kyla. Även mossa är vacker att linda runt glasburk. Det är som med det mesta endast fantasin som sätter gränser för hur en enkel glaslykta kan bli något mer genom att använda kvistar och grönt. 

Videkissar är lyxiga att använda den här tiden på året. Ett litet fång som surrats fast med mässingstråd på en cylinderformad glasburk är elegant, vintrigt och har en försmak av vår över sig. 



Blad från bergenia är tacksamma till dekorationer nu eftersom att växten är vintergrön. Med mässingstråd har bladen fästs på glasburken. Andra vintergröna blad som kan användas är exempelvis blad från rhododendron.



Här har jag använt murgröna som lösts virats fast med metalltråd runt glasburken. 


Hej och vad roligt att få bidra med en lucka till Drömgårdens adventskalender!
Mig hittar ni på instagram under namnet @charlottegardenflow eller på min blogg www.gardenflow.se. Jag önskar er alla en riktigt skön jul!
/Charlotte

(Charlotte kommer vi få se mer av till hösten, iallafall om man är härifrån nejden och hör till Norra Österbottens trädgårdssällskap...)
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Tack Charlotte Andersson :)
/Nina

Leena sa...

Är norra österbottens trädgårdssällskap öppen även för andra österbottnngar? Undrar Vasabo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen