torsdag 14 december 2017

Lucka 14


Amaryllis-arrangemang i kökstaket

Det var tyvärr allt för dåligt ljus när jag skulle fotografera!
Ursäktar kvaliteten och hoppas ni kan se förbi de gryniga bilderna...


Fortfarande hänger grenen i kökstaket.
Den där grenen som var barnens julkalender för nåt år sen...

Den har haft lite olika funktioner sen dess, i olika sammanhang, olika högtider. Nu har den fått ett nytt liv i jul. Det är den som håller upp min amaryllis!

Konstruktionen är enkel.
Amaryllis köpt som snittblomma, går lika bra med krukodlad som skärs av (det kommer ju nya knoppar). Några kvistar eucalyptus som hänger som solitär och några som är fastbundna i amaryllisstjälken. Sedan gömde jag det med ett mörkt metalliskt spetsband. Jag trädde igenom järntråd och snurrade fast dem i grenen som hängde i taket. Amaryllisstjälken fylldes sedan med vatten. 


Jag, som egentligen inte alls vill ha rött till jul, valde en en tvåfärgad amaryllis i vitt och rött. Den är så speciell i sitt utseende, och vackert limegrön inne i mitten. Den känns lite som jul, med sina röda strimmor i kronbladen.



Jag har ju fastnat lite på det här med Himmeli... Så nu hänger det ett helt gäng små himmeli i grenen runtom Amaryllisarna! Lite olika storlekar, lite olika kulor som hänger ner från dem, och vissa är till och med två himmeli fastsatta i varandra.



Roligt att ni följer min julkalender.
Kanske det är på kommande någon överraskning snart igen...???!!!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen