måndag 13 juni 2016

Blomning i entrén

2014 köpte jag en vitbokig perenn som verkade så intressant. Ni har sett den många gånger här på bloggen, men den ger så mycket glädje från tidig vår till sen höst. Förra året fyllde jag på med två till av den i rabatten för att få en upprepning längs kanten. Nu går mina tankar mot fler plantor igen, i grupper.

Även om de är på det mest utsatta stället i vår trädgård när det kommer till snöskottning och barnafötter, så är den ändå troget här varje vår med sina vackra lila-vit-grön brokiga nya skott som sedan sträcker på sig till grön-vit brokiga vackra blad med en lila skiftning, lila knoppar och ljusblå söta små blommor.
Och nu står den här i full blomning igen
Krypblågull, Polemonium reptans 'Stairways to heaven'



I bakgrunden skymtar den fina och tacksamma Hosta 'Albopicta' med sina brokiga blad. De är som tydligaste på försommaren, senare blir de mera jämngröna när jag har den så soligt placerad.

Krypblågull, Polemonium reptans 'Stairways to heaven'

En annan perenn som köptes samma sommar var 
Trädgårdssmörboll, Trollius x cultorum 'Cheddar'
Den kom fint upp förra året, men var ganska liten tuva och blommade inte alls. Denna vår kom den betydligt starkare, större än någonsin, och nu beredd att blomma i min entrérabatt.
Nu vill jag ju ha flera av denna också!
En planta är ju ingenting!
Just denna sort har gräddgula ljusa blommor som inte är helt slutna.
Jag hade köpt bara en planta, för att min rabatt var så full! Som ni ser så är den bara halvfull numera...

Jag fotograferar alltid mina olika rabatter med jämna mellanrum, inte bara för att visa er här på bloggen, utan för att se de olika blomningsskeden de går igenom. Då kan jag utefter det möblera om, byta ut eller köpa till plantor där jag tycker att något saknas eller om det blir långa perioder med för lite blomning.



Trädgårdssmörboll, Trollius x cultorum 'Cheddar'
Så här mycket blommade den 8:e juni 2015! (klick)
Nu saknas Mattnäva, Revsuga, Tulpaner, Allium, Pärlhyacinter, Klockvippa och lite annat...

Idag har vi en fantastisk dag!
Igår efter alla kalas och för lite vilande så var jag riktigt sjuk. Idag känns det mycket bättre!
Kunde t.o.m. plocka i diskmaskinens undre korg!!
Det ni, det är en riktig prestation, även om det gick lite långsamt och bökigt...
Nu önskar jag att dagen fortsätter lika, vill njuta av det vackra vädret utan att ha ont!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen