lördag 25 juni 2016

Efter regnet

Efter regnet är det alltid så krispigt, fräscht och grönt i trädgården.
Som om den fått nytt liv, mera liv.

Vi har varit ut på svägerskans villa hela fredag och lördag, så vi kom hem ikväll. Det var uppehåll, så jag gick raka vägen till trädgården och lät maken bära in alla väskor (jag får ju ändå inte bära något tungt..).

 Kameran hade jag i högsta hugg, så många bilder på växter med vattendroppar fastnade på minneskortet!

Fröställning på backsippan.


Midsommarrosen (Finlands vita ros) slog ut sina första blommor idag, passligt till midsommardagen

Rosa Spinosissima 'Plena'
En Hosta som jag haft rätt länge. Köpte den 2005, Flyttade på den några år senare (typ 2009-2010) då den inte trivdes. Den har sedan dess stått intill äppelträdet 'Salla', men eftersom sorkarna alltid gräver sina gångar där, så beslöt jag att ta bort hostan därifrån och plantera den i nya skuggrabatten. Namnet på den är som bårtblåst för tillfället. Jag har det på tungan, minns några bokstäver av namnet... men nej.. Det vill liksom inte komma nu. Jag har inte sett denna i någon trädgårdshandel efter detta, så den är lite ovanlig. Brokigheten kan bli hur som helst, den han ha halva bladet i en färg och andra halvan i en annan till och med..



Vattendroppar på Hasselört
Hosta 'Striptease' Stod alltför soligt i mutterrabatten, så den grävde jag upp, delade i fyra delar och planterade ner dem alla i nya skuggrabatten. Den har betydligt tydligare mönster nu. I solen blir den nästan helfärgad.

Hosta 'Striptease'
Så kommer ännu bild på några Alunrot som jag skaffade iår.

Rödbladig Alunrot, Heuchera Littly Cutie 'Coco'

Heuchera 'Fandango'
Det var lite vattenstänk från min trädgård såhär efter midsommardagen.
Känns riktigt skönt att ha en ledig dag imorgon, helt utan planer. Igår var min sista dag som sjukskriven, på måndag börjar jag jobba igen!

Länkat till Midsummer party på bloggen ROSE GARDEN Malevik

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Ein Dekoherzal in den Bergen sa...

ich liebe die LUFT nach einen SOMMERREGEN,,,,
WUNDERSCHÖNE BILDER hast DU gemacht

wünsche noch einen schönen ABEND
bis bald die BIRGIT aus TIROL

Villrose sa...

Lekkert med vanndråper! Har fått rikelig av det i dag...
Fin Hosta også.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen