fredag 17 juni 2016

Grön Skörde-Omelett

Tidigare i veckan fixade jag till en snabb och enkel lunch till mig och barnen.
Jag hade inte mycket i skåpet att välja mellan, så jag gick ut i köksträdgården för att se vad jag kunde skörda. Det enda jag visste när jag gick ut var att det kommer att bli en omelett.


Jag kan ännu inte skörda egen sparris (köpte min planta nyligen), men det hade jag i kylskåpet.
Toppade min svampört (så får den förgrena sig). Det är en ny kryddväxt för mig. Den har mjuka läderaktiga blad och när man tuggar på den så kommer svampsmaken fram rätt tydligt.
Min luftlök hade fått sig ett par törnar i stormen, så jag passade på att snygga till den lite. Istället för luftlök kan man ha salladslök eller gräslök.
Plockade också på mig lite spenat och några dillkvistar.


Vispa ihop 5 ägg och 1 dl mjölk i en skål. Smaksätt med salt och peppar.
Blanda ner grovt hackad spenat, svampört, dill och lök.
Skär sparris i skivor och fräs på den en kort stund.
Häll över äggsmeten.
När du ser att det börjar stelna lite i bottnet, dra några gånger med spaden så att det blandas lite.
Låt sedan stå på svag värme under lock.
För hög värme kan bränna bottnet av omeletten, men ångan tillreder den ovanifrån.



Skär upp och servera.
När man inte svänger omeletten i pannan blir innehållet mer synligt och omeletten ser snyggare ut på tallriken.



Så grönsakerna ovan blev till detta!

Den enkla lunchen bestod av en grön skördeomelett med stekt korv och köttbullar.
Mina barn är inte helt sålda när det kommer till sparris, men spenat äter de med god aptit.
Själv åt jag mest omelett och slukade en bit till!


Fattas bara att man hade egna ägg och en skördeklar sparrisodling...


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen