tisdag 6 mars 2018

omskolning av chiliplantor

Hemma igen efter en vecka i Spanien!
Igår fick jag åka och hämta hem mina små chiliplantor som varit på skötsel hos Nina under resan. Kunde ju inte lämna dem ensamma... Jag hade sått fröna 8 dagar innan vi åkte, alla hade inte hunnit gro, så de var i ett känsligt stadie.

En del av fröna hann gro innan vi åkte på semester

Så roligt att se hur alla sorter har grott, vuxit upp och fått sina hjärtblad.


I de flesta bretten har alla frön grott!


Rocoto chilin från Pensala som jag tagit frön av själv grodde allihopa.


Chilipepparn 'De Cayenne' grodde 6/8
Körsbärspaprikan 'Koral grodde 5/6


Så nu börjar det vara dags att skola om de små rackarna!

Jag blandar i lite perlit i plantjorden för att göra den lite luftigare. Vatten blandar jag i för att få en lite fuktigare jord så att roten ska må bättre efter att man tagit loss småplantorna från varandra. Fastän plantorna ännu är små, har de redan fått långa rötter som syns i bottnet på tråget.



Jag använder en pinne för att ta loss plantorna. Man vill få roten så hel som möjligt för att den lilla plantan ska överleva flytten. Sedan sänker jag dem djupare i krukan för att de inte ska ränna iväg på höjden.

Eftersom mina plantor är så små skolar jag om dem i små krukor, och skolar om dem ett varv till sedan då de växt till sig. Stor mängd jord sålänge rotsystemet är litet kan lätt leda till övervattning, därför gör jag det hellre två gånger.
När de är planterade strör jag vermiculite på ytan. Det håller fukten, skyddar från sjukdomar och reflekterar ljuset tillbaka på plantan.


Ena 'Rocoto' chilin har tre hjärtblad
När jag använder så små krukor nu så får jag bara ca halva plantan nersänkt i jorden, eftersom de är så långa. Då jag skolar om dem andra gången har jag möjlighet att sänka dem igen ifall det behövs.

På bilden nedan ser ni tydligt hur olika snabbt/starkt sorterna växer...



Ordningen är återställd ute i förrådet!
Nu är växtlampan ipluggad i timern och de första plantorna står och solar sig!


Tre sorter omskolade, imorgon tar vi de fyra återstående.

Har fotograferat en hel del på resan, så bara jag fått gå igenom bilderna så kommer nog nåt inlägg från Spanien också.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Unknown sa...

Märkte du någon skillnad på plantan med tre hjärtblad sedan? Annorlunda växtsätt eller fruktsättning?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen