tisdag 20 mars 2018

Vintersådd på friland


På söndag var jag ut i det blåsiga vädret och letade efter mina odlingslådor under snömassorna!

Nu skulle det vintersås grönsaker!


Först ska det bara skyfflas upp en gång till lådorna... och skyfflas bort ett tjockt lager snö som ligger ovanpå lådorna!


Jag förberedde jordytan på hösten för att lätt kunna skyffla bort snön och ha en jämn yta under att jämna ut upptinad jord på.



Innan jag slängde på snö tillbaka så såddes tre olika spenatsorter, machésallad och vinterportlak i den första odlingslådan.


Sen fick jag börja gräva fram nästa odlingslåda!


Jag använder helt vanlig trädgårdsjord.
En säck på 50 liter räcker till två lådor för mig som är en kvadrat var.
Jag skulle kunna få den att räcka till tre... nästan... om jag var riktigt sparsam..



Den andra odlingslådan blev en riktig salladslåda!
Två rader plocksallad (mix), 'Little Gem', En annan plocksallat, och tre olika sorter av Batavisallad ('Cardinale', 'Anuenue' och 'Redlo').
Jag kommer att skörda en del som blad och en del ska få växa på en tid och knyta huvud.



Det är så tillfredsställande att få pilla ner fröna i jorden!
Terapeutiskt!
Ett steg närmare våren... närmare grönskan och närmare skörd.
Behövde komma ut och göra precis det här, precis den här dagen. Det kändes verkligen så efter att man varit krasslig så länge.


Två lådor färdigt sådda och täckta med snö!
Det tredje lådan grävdes fram, men jag kunde inte så i den precis då. Jag hade stuckit ner armeringsbågar som skulle hindra grannskapets katter att hoppa upp och gräva i mina lådor... De hade nu frusit fast... Nu då snön är borta och solen lyser på kanske jorden tinar lite, och jag kan rycka upp bågarna. Då är jag redo för sådd i låda tre. Där har jag tänkt mig rädisor, persilja och dill.

Jag valde att inte sätta på locken ännu.
Soliga dagar smälter snön så snabbt. Mina grönsaker behöver inte börja gro riktigt ännu... Men vi ska se om locken åker på till helgen, eller nästa vecka.


Filmen från min vintersådd kom ut dagen efter detta inlägg och hittas HÄR!

Jag hann inte få min film redigerad, eftersom jag hade lite annat som behövde bli gjort igår. Förhoppningsvis får jag den klar och uppladdad ikväll. Håll utkik bara, den dyker upp när som helst...

Har du nångång vintersått?
Vad är dina favoriter?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Minna sa...

Hei ihanaa olet tehnyt jo kylvöjä puutarhaan. Todellakin terapeuttista kuten sanoit. Vaan nyt en ole varma ymmärrätkö tämän kommenttini näin suomen kielellä? Jostakin olen saanut sellaisen käsityksen, että ymmärtäisit. Ruotsin kieli on niin hankalaa mulle :)

Drömgården sa...

Hei Minna.
Kyllä voit komentoida suomeksi. Molemmat kielet sujuu. :)
Nyt odotan kyllä niin kevättä!! :D
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen