tisdag 13 mars 2018

Spanien 2018 del 3: Almunécár

Förbered er på en bildbomd, för nu ska jag ta med er på en dag i Almunécár!
Det ligger bara strax över 50 km från Benajarafe, mot Almeria. Vägen dit var en upplevelse i sig!

Vilka vägar, berg, dalar, stora odlingar, alla växter! Det är nästan så att man inte kan fatta att det finns utsikter som dessa! När man kör över höga broar, ser vattnet långt borta där nere och runt sig har man höga bergsväggar. Det var speciellt när man passerat Nerja som naturen blev extra vacker och riktigt spännande (Läs: "pirrande i magen" för de höjdrädda).
Otroligt vacker vägsträcka!

Efter att vi hittat in på rätt väg i Almunécár (svängde bara runt 2-3 gånger 😏) så började vi den långa och vackra strandpromenaden till andra sidan, eller in till viken som ni ser framför oss. Jag hade nämligen bokat tid till en läkarmottagning där...
Nämnde jag att hela familjen hade Angina på resan??!!
Efter läkarbesöket fick jag och sonen recept på antibiotika så att vi fick påbörja vår kur, pappa i huset hade redan sin kur pågång och dottern hade nyss fått sin avklarad...
Snacka om timing!
Första familjesemestern till södern och vi blev sjuka precis innan!

Vi gick via apoteket och vidare till torget i gamla stan där vi åt lunch.
Serveringen mitt emot hade apelsinträd man kunde sitta under och äta. Mysigt.

Jag och mina obefintliga spanskakunskaper trodde att jag beställde pasta med jätteräkor (vilket bilden på menyn visade), men där hade jag fel. Skulle jag ha förstått lite mer av texten så stod det nog "skaldjur"... Jag hittade ett par små räkor i rätten, men jag hittade destu mer av annat.. musslor både med och utan skal i olika storlekar, bläckfiskringar osv. Gott var det ändå, eftersom pastan låg i en smaklig sky. Smaklig (smaklös) för mig och min "råa" hals som inte kunde äta nåt som var normalsaltat eller innehöll för mycket syra.

Sedan blev det en intressant promenad (Läs: backträning) i gamla stan upp till en borg.
Gatorna var långa och smala. Det var krökar och korsningar överrallt och gatorna var inte plana direkt... Nej, lutning fanns verkligen!

Men husen, gatorna och all grönska i denna lutande labyrint var så vackra. Ännu en upplevelse!

Kändes som om det aldrig tog slut, men så nådde vi toppen!
Borgen var stängd, så vi kunde inte gå in. Men vi fotograferade lite, njöt av utsikten och fortsatte sedan färden.

Dit långt borta där bergen syns... där står vår bil parkerad...

Från vänster: Jag & Alva, Sedan Min syster Irene, hennes dotter Elicia, maken Benny och sonen Emilio. Längst till höger står min "pojkar" Daniel och Alex
 Nåja... Den vägen ska vi ner då.. :D
En vacker promenad ner, lite spännande i krökarna mellan varven med bilar och sånt, men skönt!

Jag & Daniel

Borgen sett nerifrån (efter första kröken).

Palmerna ni ser på bilden ovan till vänster, är samma palmer som ni ser på bilden under. Jepp, där fanns en park med utsikt över borgen. Barnen fick leka av sig lite och vi satt på bänken och pratade. Bra för mig att vila min febriga kropp och knopp...

Irene & Benny

I de höga palmerna växte murgröna ända upp till toppen!

När vi fortsatte så passerade jag ett hus med ett ganska stort träd. När jag tog en närmare titt så upptäckte jag att det var änglatrumpet! Lade inte märke till blommorna innan jag var precis under trädet, de var på något vis gömda i kronan.

Sedan strandpromenaden till en restaurang med uteservering där man fick blicka ut över havet.

Där fick barnen leka på stranden en stund, vi fikade och sedan började klockan närma sig fem... Siestan tar slut och butikerna öppnar igen!
Vi skulle nämligen besöka en sko & accessoar butik innan vi gick tillbaka.

Efter shoppingen ändrade vädret då vi skulle återvända till lägenheten, som ligger alldeles i början av hela strandpromenaden.
Det var blåsigt värre och solen hade gått bakom alla moln som dragit fram... Riktigt kallt! Tröjan jag hade ovanpå min t-shirt var på gränsen för lite kläder!

I det vita "trappande" huset med blå balkongen ligger lägenheten där min systers svärföräldrar har en lägenhet. Väl framme var klockan mycket, så det blev bara en snabb sväng upp så alla fick besöka toan innan vi skulle köra tillbaka till Benajarafe, ca 45-50 minuter mot Malaga.

Killarna fattade att slå sig ner en stund på balkongen och njuta av en 7UP och utsikten.
Och utsikten är det verkligen inget fel på! Man kan säga att de ligger direkt på vattnet.

Det började som den varmaste och finaste dagen vi hade under resan, men det blev lite blåsigt och när vi körde hem kom lite regn.

Det var en rolig dag, även om man gick runt med feber och svullen sjuk hals. Det var ett roligt sammanträffande att det råkade sig att vi skulle på resa samtidigt som min systers familj, och att orterna ligger så pass nära varandra! Barnen tyckte också att det var roligt att få umgås med sina kusiner emellan och inte bara hänga med oss vuxna.

Och till Irene & Benny om ni läser detta.
Tusen tack för den här dagen vi fick med er och att ni visade oss runt i Almunécár! Vi hade riktigt trevligt och det var ett underbart ställe att vandra runt och utforska!
Nästa gång ska vi vara friska och då ska vi hinna se ännu mer!

(Nu väntar bara det fjärde och sista inlägget från Spanien på att publiceras inom de kommande dagarna)