fredag 2 mars 2018

Chili styrka & Scoville

Nu nördar jag ner mig på chili...
Jag som inte ens lyckats så bra med chili. Förhoppningsvis blir detta årets expriment till året då jag lyckas bättre

Nu har jag surfat runt på olika chilisidor för att hitta styrkorna på de sorter jag tänkt odla:

Chilipeppar 'Rokoto montufar': 200 000 scoville
Chilipeppar 'De Cayenne':  30 000-50 000 scoville
Chilipeppar 'Vampire':  14 000 scoville
Chilipeppar 'Jalapeno':  2 000-5 000 scoville 
Tabascopeppar 'Cayennetta':  10 000-20 000 scoville
Körsbärspaprika 'Koral' 30 000 scoville

Sorten jag tidigare odlat, 'Piment d'Espelette' går på 2 000 scoville



Det stod att sorten 'Vampire' var het, men enligt de sidor jag kollat på har de alla rankat den på 14 000 scoville. 'De Cayenne' var också het, medan 'Cayennetta' var måttligt het. Svårt att tänka mig att 'Piment d'Espelette' bara har styrkan på 2 000 scoville, för nog är den ganska stark.. Men på den påsen är den 2/5 på scoville, vilket är lite under medel. Jag har inte köpt så jätte starka sorter, eftersom jag inte känner något behov av det. vill gärna ha sorter jag kan använda större mängd av istället i matlagningen.

Det grodde verkligen snabbt!
Ska bli intressant att se hur mycket de växt under tiden vi varit på resa...
Min drivlåda har varit bortadopterad en vecka under tiden vi varit på semester i Spanien.
Tacksam för vänner som ställer upp när man rymmer kylan!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Jepp, i gott förvar :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen