torsdag 27 september 2012

Trädgårdsjobb och vinstutdelning


Denna mätarlarv hittade jag i mitt äppelträd igår.
Hade varit över till en granne och beskärt deras äppelträd och tog ett varv via mina egna då jag ändå gick där med alla verktyg i handen.

Har mitt problemträd, Röd Kanel, som jag gick runt säkert 10 varv och funderade hur jag ska göra!
Grenarna växer väldigt tätt på vissa delar av stammen och sen kommer långa kala ytor på andra delar... Haren gick hårt åt trädet när det var ungt (planterat 2004) och för ca 1,5 månad sedan när det var storm så vinkade nästan hela trädet! Det var av vid roten, men gick att räta upp och stöda. De få äpplen som fanns där har ändå mognat och trädet ser ut att må bra.
Toppen däremot lämnade på någotvis väldigt lutande mot söder...
Dessutoom har det växt rätt mycket på höjden, men fört nu börjat ge något på bredden, så toppen fick ryka igår!

Så länge jag beskar träd hade jag en köttgryta i ugnen.
Efter att vi ätit klart slängde jag ihop en skinkpaj med broccoli och ananas...
Gick väl lite sådär... 5-10 minuter innan pajen var klar så gick jag ut i trädgården för att diskutera med maken om vad vi skulle göra där ikväll... lite över en timme senare var det så mörkt att det inte gick att jobba längre, så vi gick in!

Kom in i köket och märkte att ugnen fortfarande var på...


MEN JISSES!!!! MIN PAJ!!!
Hade helt glömt bort den och lämnat ute å skyfflat matjord och plockat stora stenar som ska bilda en gång genom den nya blomrabatten...


1,5 timme hade pajen stått i ugn på 175 grader!
Men den var faktiskt ljus inuti, och helt ätbar!


Senare på kvällen så surfade jag runt på lite olika bloggar. Kom in på Johannas blogg, Highway design, och konstaterade att vinsterna från en utlottning på Tipprittas blogg kommit hem!
Förde ut roskisen och kikade in i postlådan... och där låg den.. tillsammans med all annan kvarbliven post.


Hur söta är inte frimärkena?!!


Här har vi den då, Tetran som jag vann!
Det roliga var att den var snyggare i verkligheten än på bild! :)

Ska se vad jag ska använda den till... Kanske jag kan förvara småpengar och nycklar där... eftersom min nya "mobilplånbok" inte har något fack för mynt.

Känner mig effektiv!
Visste att denna dag kommer att bli väldigt "fullt ös", så igår kväll passade jag på att fixa foton till inlägget och nu har jag en håltimme på skolan och kan i lugn och ro (för en gångs skull) sitta och skriva in texten.
Det är att utnyttja varje minut jag har för tillfället...


- Kitty -

1 kommentar:

Tippbritta sa...

Kul att du gillade din lilla tetra:) svårt ibland att fånga sina alster på bild. Det mesta är ju finare i verkligheten, och tur är väl det!

Kram Ida

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen