onsdag 27 mars 2013

"Förr och Nu" Mitt ros- och äppelhörn

2008


Varför lämnas en stackars ful tall på tomten?
Det var bestämt att inga träd skulle lämnas, men sedan hade "killarna" fått för sig att ett träd ska lämnas kvar!! Why? Förrut var tomten omringad med skog på tre sidor. Just detta träd är fult och sträcker sig ända upp till himlen! Många av våra bekanta har inte ens reagerat på att det stått ett träd där pga att man inte får syn på trädkronan utan att få nackspärr! Här i hörnet av tomten är det uppfyllt närmare 2m skulle jag tro, eftersom vi byggt mitt i en backe. Vilket träd vill ha uppfyllt runt sin stam??

2009



5 år efter att vi flyttat hit fick jag iallafall övertalat maken om att trädet skulle väck! YES!!! Jag hade nämligen andra planer för detta hörn....


Jag grävde först upp en ram för att hitta formen jag ville ha, sedan var det att ta ett stadigt tag om spaden och gräva bort gräset. Hinkarna ni ser är alla runda naturstenar som tidigare bildade en ring runt tallens stam. Det var inte så enkelt att sitta där på huk och plocka bort dem för att komma åt med spaden runt stammen. När vi hade grävt tillräckligt långt tog maken motorsågen och kapade av stammen, annars hade den varit i vägen när det ska planteras senare.

Nämnde jag att detta var en månad innan jag skulle föda våran dotter??!!


Jag hade också grävt bort gräsmattan mellan granhäcken och stenpartiet, lagt ner en duk och fyllt med grus. Maken hade nog hjälpt till, annars skulle det inte ha gått!


Vi var till trädgårdshandeln och köpte tre olika storlekar av betongsten 14x14, 14x28 och 28x28. Jag valde också att blanda färgerna grå, brun och rött.
Här hade jag maken som satte ner stenarna och jag som lyfte fram dem och valde ordningen! Bra arbetsfördelning!


Stenarna fortsatte genom den nya delen som grävdes upp i hörnet.
Jag hade längtat efter en plats i trädgården där jag kunde gå runt växterna för att beundra dem, med äppelträd som tak!
Mina nyplanterade äppelträd behöver förstås några år på sig innan det blir något tak...


Här är all stensättning utom kantstenen klar. Två äppelträd har blivit planterade. Det som står längre till vänster är 'Lantun talvi' som blev flyttat från framsidan eftersom det kom allt för nära terassen när den byggdes. Det andra är 'Salla' som inhandllades året innan och fick stå i komposten över vintern. 'Salla' är inte ensam på sin stam. Där är en prydnadsapel inympad! Så detta äppelträd blommar både i vitt och rosa!


För att gångarna inte skulle bli hackiga och kantiga pga de olika storlekarna på stenarna samt att gången har runda formes, så fyllde jag i med rundsten för att ge ett mjukare intryck!


Vi hann få det ganska långt klart i alla fall, för den 11.6 föddes våran dotter!


Vi kan börja med växterna från vänster:
Först ser ni den vackra lila Salvian 'Caradonna' som även har mörka stammar. Runt äppelträden finns några olika Hostor (både nyinköpta 'Aureomarginat' och några andra som är flyttade ur egen trädgård). Så kommer två kanadensiska rosor (som ni strax får en närmare titt på) och i hörnet står två midsommarrosor.


Den mörkrosa rosen heter Rosa Morden 'Amorette'. Och den ljusrosa är Rosa 'Prairie Joy'.
Det konstiga med 'Prairie Joy' är att rosorna kan se lite olika ut.. På bilden ser ni hur den stora är väldigt kompakt och den på sidan ser ut som en snittros.


Tror att stackars 'Lantun talvi' fick en chock, även om det flyttades på rätt tid... Den fick komma i en stor grop med ny näringsrik och gödslad jord. Trädet stormväxte!!! och på hösten, i slutet av september, började den plötsligt blomma!! HALLÅÅÅ?? Lite fel årstid!! Men det blommade nog till våren sen också, men först nu på 2012 fick vi smaka de första äpplena.


2010


Pimpinellen i blom följande år


Rosa Morden 'Amorette' klarade inte vintern, men jag gav henne en chans att komma igen, ibland kan rosorna komma med nya rotskott, men det ser illa ut!
Det var ju tänkt från början att det skulle stå tre rosor där i mitten, så 'John Franklin' fick följa med hem från plantskolan!


2011


Nu hade jag bytt ut Rosen 'Amorette' som dog vintern innan och ersatt henne med 'Martin Frobisher'... Men nu hade 'John Franklin' inte överlevt vintern! Så det var bara två Kanadensiska rosor denna sommar också!

2012
2012 Bytte jag hur som helst ut den livlösa rosen, 'Adelaide hoodless' fick sig ett hem här hos mig. (Det kan ni kolla in HÄR!)


Vad ska jag säga?? Trädgården blir ALDRIG klar! Här ville jag lösa det eviga problemet med gräs som vill växa in i rabatten...


Lite "före-efter" bilder....
Här har terassen kommit till, så äppelträdet som var längst ut, blev flyttat till hörnet där rosorna finns.
På den översta bilden fanns bara ett stenparti och en hög tall i hörnet, men på den understa så finns betydligt mer! Och en betydligt större häck!!

Det var vandringen från 2008-2012 för denna gång!


- Kitty - 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen