fredag 4 april 2014

Välkommen vår! Varför kommer snö?


Frostiga nätter och härliga varma soliga dagar kunde ni se i mitt förra inlägg.

Visst har vi fortfarande så.. men av någon orsak så har det singlat ner lite snö de senaste dagarna?!

Nu när jag börjat se att lökar som söker sig fram, och vissa t.o.m. har knoppar, då vill jag bara ha värme och sol! Ingen nattfrost! Ingen snö!

Buskage med Syrenhortensia, Vitbrokig korallkornell och Rödbladig smällspirea m.fl (26.3.2014)
Cornus alba 'Elegantissima', Vitbrokig korallkornell, lyser brinnande rött i vårsolen (26.3.2014)
Aronia på stam (26.3.2014)
Aronia kvisten som jag ympade in på en liten rönnstam från skogen har överlevt sin andra vinter och ståltserar nu med sina färsk röda knoppar som bara väntar på att få skjuta iväg!

Som vanligen händer hos oss om vårarna... Efter varma soliga vårdagar kommer snö, sol, snö, sol osv...

Här är snön påväg bort igen, vilket gläder mig som går och väntar på att få böka om jorden i köksträdgården!

Den kalla Köksträdgården (2.4.2014)
Runt den nedre stenkanten på köksträdgården vill krokusen sticka sig fram ur gräset. De tycker säkert att det är lite kallt om tassarna när det lilla snötäcket kom, men det isolerar ju lite mot nattfrosten.. 

Krokus sticker upp genom snön (2.4.2014)

Vårsolen ligger så lågt ännu att den inte riktigt hinner tina upp all snö i mina odlingslådor..


Vårsolen har lockat fram en stol... (2.4.2014)
 Runt den skuggiga ladan har vi betydligt mer snö än i resten av trädgården.

I mutter-rabatten fick jag syn på mera liv. 
Det härliga med våren är att varje trädgårdspromenad finna nya växter som kvicknat till!

Rysk Martorn 'Blue Hobbit' (2.4.2014)
Daggkåpa, Alchemilla mollis (2.4.2014)
Efter de två senaste dagarna med värme och sol (dock kalla vindpustar) ser trädgården mer vårlik och varm ut igen! 
Kanske det var min födelsedag (2:a april) som var vändningen?
Nu väntar jag med spänning på hur de två kommande veckorna ser ut och hoppas på en mycket tidigare Krokus blomning iår!


Kitty

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Jamen grattis på födelsedagen! I efterskott :) Va "mycket" snö ni har haft. Här har det inte kommit nån på sistone och det är bart överallt. Hittade tulpaner idag som jag glömt att jag planterat och en spirande julros i kruka som jag trodde att jag slängt bort. Vååår! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen