onsdag 9 september 2015

Dags att växla på terassen

Nu börjar nog en del av sommarblommorna ha sett sina bästa dagar. Vissa ska ännu få vara kvar, men jag har faktiskt mest Hosta, gräs och kryddväxter på terassen iår. Någon enstaka sommarblomma, någon perenn samt smulton.

I år kommer jag ha väldigt få "höstväxter", utan kör direkt på de mera vintertåliga. Kom en bit på vägen igår efter att ha inhandlat lite nya växter, men ännu finns mycket att göra. Flera krukor (konservburkar) står fortfarande med perenner som är tänkta att få bli planterade i blomrabatten, bara jag hinner till det. Nån sommarblomma ska ännu rivas bort och ersättas med växter som cypresser, calluna, prydnadskål, silvergirlang, taklök och sånt.

Terassen håller på att få sin makeover från sommar till höst/vinter

De starkrosa Sinetti har gjort sitt och ska bytas ut, den större burken har redan fått en bollchrysantem nerplanterad istället.

I det låga zinkfatet har jag bytt ut de ledsna penseérna mot lite tåliga höst-/vinterväxter.
Sockertoppsgranen och Calluna kan stå vackra hela vintern bara jag inte låter dem torka i höst. Taklöken är också väldigt tacksam, och med tur så kan den övervintra i krukan och användas nästa år.
Här är jorden täckt med grön mossa, stenar och torra grenar från skogen.


Längst framme i zinkfatet växer en Fingerborgsblomma som frösått sig i mossan.
Lät den vara kvar, en tid iallafall...

Ännu oplanterade Calluna, Silvergirlang och ett blågrått Carex-gräs satte jag bara ner i en trälåda för tillfället. Funkar en tid, men de ska nog också planteras bara jag hinner till. Nu har jag dem iallafall hemma, så är det bara att hugga i när man har tid och lust!



Kom även hem med en påse lökar som ska petas ner i jorden...

Ha en fin onsdag!



Kitty

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fint du har det! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen