måndag 23 juni 2014

Restaurera blomrabatten in på natten...

Min frodiga rabatt med Funkia och Daggkåpa behövde ny jord. Daggkåpan hade fyllt hela rabatten med sina rötter och jorden kändes som torv!
Dags att rätta till problemet 
(eftersom några av plantorna inte riktigt trivs med de konkurerande rötterna)

Rabatten var rätt smal i ena sidan, och därför rätt torr, så jag flyttade på två av betongplattorna för att få den bredare.



Blev bara några mobilbilder tagna under arbetets gång... klockan blev till 00.30 innan jag evakuerade från myggen! (Dessutom skulle jag ju i jobb följande dag..)

Nu när alla plantor blivit uppgrävda och delade ser en del av dem lite hängiga ut.. då pratar jag mest om Daggkåpan! 
Om 6 dagar har jag öppen trädgård, så jag hoppas de rycker upp sig tills dess, annars ser det lite tråkigt ut. Kanske det skulle ha varit vettigt att vänta med restaureringen till EFTER min öppna trädgårdsdag, men nu finns ingen spola-tillbaka-knapp!



Delade även på några av mina Hosta 'White feather' som blivit lite större. Några av dem har inte riktigt orkat växa till sig, men efter jordbytet kanske de tar sig nu.


Hosta 'White feather'
Solen når rabatten först runt 16-tiden och är dessutom bakom träd senare i 1-2 timmar innan den igen lyser här tills den går ner. Tänkte därför att vintergröna kunde passa som marktäckare här, skaffade den redan förra året. Just denna har en annorlunda färg, en varmare lila färg en den vanliga vintergrönan.

Vintergröna, Vinca minor 'atropurpurea'
Julrosen, som jag tillfälligt skulle övervintra i entrérabatten stannade kvar där (i solen) lite längre än planerat. Nu är den flyttad och fått bosätta sig här i lite skuggigare läge. Hoppas den ska trivas!

Julros, Helleborus
Här kan ni se hur den sett ut tidigare. Gillar verkligen daggkåpan! Får nog ingen liknande blomning iår, men jag har dem på flera ställen och det kommer ett nytt år nästa år med ny blomning!

(13.6.2013)
Den första bilden är tagen förra året i mitten av juni när daggkåpan ännu inte gått ut i blom. De är rätt tidiga att komma upp på våren och bildar söta gröna kuddar när det mesta fortfarande är grått och trist.

När den sedan sträcker ut sina stjälkar och slår ut sina klasar med mängder av små blommor bldas ett hav i limegrönt!


Trivs de lika bra som tidigare borde det inte dröja länge tills det är lika frodigt igen!


Besök min trädgård på lördag kl.10-16 under pedersöreveckan!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen