onsdag 30 juli 2014

Öppna trädgårdar 29.6.14 del 2

Bättre sent än aldrig...
Nu ska vi ta en titt in i trädgård nummer två. 
En fantastisk trädgård i Ytteresse som jag besökt ett par gånger tidigare, men varje gång finns något nytt att titta på! 
Välkomna till Maj Ahlviks trädgård!


Här hade det skett förändring på mer än en plats i trädgården. Jag hade rätt många bilder av hela trädgården i inlägget jag gjorde från öppna trädgårdar 2013, så nu fokuserar jag mera på allt nytt och fint hon åstadkommit det senaste året. 

Jag rekommenderar er att kolla in länken ovan från hennes trädgård.

Panelerna av armeringsnät gillade jag och ursnygga med svarta stolpar och svarta stolar! 
Jag har själv planerat liknande...

Blå Bergsvallmo
Klätterhortensia

Som ni kan se i länken från 2013 så var gräsmatta på bakgården då en helt annan form. Nu är den mycket mindre, rund och omringad av en enorm, vacker och intressant anläggning. 
Snyggt anlagt och uttänkt. Här behövs inga ord, utan ni ska få se några bilder...





Pionen 'Bucky Bell'
Den vackra pionen 'Bucky bell' var så intensiv att kameran hade svårt att fokusera. I närbild blev den ljusare än verkligheten...

Vita ståtliga allium! En av mina faorit lökväxter.
Tror minsann det blir några vita i min trädgård i höst, för tillfället finns bara den vanliga lila varianten.


Det var mycket folk i farten och vädret var helt fantastiskt!



Påväg mot portarna ( byggdes på hösten, efter öppna trädgårdar 2013 ) som leder till köksträdgården stannade jag till för att beundra den stora, men låga, Allium som blommade intill stigen. Underbara!
Ribes glandulosum är en växt ja inte haft mycket kontakt med. Efter att ha sett den här blev jag nyfiken på gatt skaffa den till min egen trädgård.




Utsikten från köksträdgården. Här har vi Maj själv (svart tunika och jeans) ute på gräset.



På vägen från köksträdgården passerar vi en stor sten täckt av en klätterväxt. Helt fantastiskt vildvuxet! En Actinidia, Minikiwi.


Vid den runda sittplatsen hade hon lite andra växter än ifjol. Kornellen på stam gillar jag, för att inte tala om den vackra Dahlian! Frågade tyvärr inte namnet på den. Den ljusrosa vackra dubbelblommiga dahlian blev en snygg kontrast mot det djupa mörka bladverket.




Längre fram, under terassen får jag syn på något helt fantastiskt!!
En svävande utesäng!!!
Det jag inte nämnt är att Maj är gift med en händig byggare! Han har konstruerat ett och annat runt om i trädgården, bland annat det fina växhuset som är byggt av gamla fönster... och den här sängen förstås!


Jag kunde plocka in hur många bilder som helst, men i något skede måste man sätta punkt. Hoppas ni njöt av att följa med in i denna fantastiska trädgård!


Får ursäkta pauserna mellan inläggen. Har lite körigt i sommar. Jobbar, har ingen semester, resten av tiden går till familjen, trädgården, träning och vardagssysslor... Men jag finns fortfarande här!

Ha en fortsatt skön vecka!


Kitty

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Snyggt med alla svarta detaljer och Sten. Känns modernt och trendigt. Tack för rundturen och fina bilder.
Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen