måndag 4 augusti 2014

Entrérabatten augusti

Entrérabatten... ja, vad ska jag säga om den? Den har sina perioder av grönska och perioder av blomsterprakt. 
Vissa perenner borde nog delas och flyttas innan allt växer helt in i varann. Tätt är det hur som helst, vilket gör det betydligt lättare att sköta eftersom ogräset inte orkar upp mellan plantorna. Jag påbörjade rensningen förra sommaren, men jag blev långt ifrån klar! Dessutom har alla växter jag grävde upp då fått en boost och växt till sig och blivit typ lika stora igen!


Nu har båda sorterna av plymspirea blommat över (Aruncus aethusifolius och aruncus dioicus), likaså kameliaschersminen och snart även brinnande kärlek.
Nu är det stjärnflockan, hosta, rudbeckia, dagliljor och flocklilja som tagit över. 

Let´s look closer!


Den dominerande växten i min entrérabatt jyst nu är helt klart flockliljan 'Navona'! 
2007 när vi byggde terassen fixade jag samtidigt den här blomrabbatten. Då köpte jag tre plantor (kruka med färdigt uppdriven lök) av 'Navona' som placerades var och en för sig med jämna mellanrum. Jag ville skapa en återkommande uppsticare som blickfång i rabatten.

Bilden ovan visar hur mycket löken "lökat av sig" under dessa år! 
Denna grupp grävdes upp förra hösten och lökarna separerades och planterades tillbaka med lite mellanrum för att bilda en stor grupp liljor. 
De två andra grupperna har jag tänkt göra lika med iår så fort de blommat klart. När alla mindre lökar blev separerade och fick lite utrymme så kan man tydligt se att de vuxit sig mycket större och starkare än de andra "avkommorna" som ännu inte blivit omplanterade.




Vi har senaste tiden haft en blandning av stekande hetta och åskväder med hård vint och regnskurar. Liljan har klarat av dem hur bra som helst. Den har en grov och stark stjälk som sår bra själv, även om vinden är hård, men även blomman har hållit sig fin fastän regnet kommit ner så hårt! 
Det jag dock borde göra när liljorna öppnar sina knoppar är att klippa av ståndarna. Det bruna pulvret som faller av dem ger fula fläckar på kronbladen, vilket man ser när man tittar närmare nu efter de hårda regnen.

En annan blomma som nyss börjat slå ut är den vita Echinacea purpurea 'Alba'. Enligt mig är de absolut snyggaste i större grupp. Tror bestämt att en (eller båda) av hostorna får ryka så att jag får plats med några plantor till.. Längre till höger finns en grupp Echinacea till av sorten 'Magnus' som blommar i rosa.


Echinacea purpurea 'Alba'
Jag har två olika dagliljor (Hemerocallis) i entrérabatten. Den första heter 'Aglow' och är intensivt gul-orange. Har egentligen inget i den färgen i rabatten, när jag köpte den trodde jag att den gick mer mot aprikos-rosa, men den är en riktigt pigg färgklick i rabatten!




Ute på hörnet har jag ännu oplanterat efter bortrensningen tidigare i sommar. där saknar bl.a stjärnflocka och Heucherella som ska planteras dit så fort jag får grävt bort det sista som ska väck.

Bakom stjärnflockan har första blomman nu slagit ut på en av de fyra plantorna av dagliljan, Hemerocallis 'Little Missy'. Den har en gammaldags rosa-lila färg med ljusare kant och intensivt limegrön i mitten.


Hemerocallis 'Little Missy' tillsammans med Astrantia major.


Har lite att fundera på i denna rabatt.
Den är lite tråkig på våren, sedan blommar lite tulpaner, allium, pärlhyacinter, dvärgiris, revsuga och praktveronica. Efter den blomningen följer en tillväxtperiod när det är väldigt grönt innan schersminen förvanlas till en vit doftande buske full av blom som sällskapas av plymspireor, stäppsalvia, astilbe och Brinnande kärlek mm...

Entrérabatten 7.6.2014
Entrérabatten 20.6.2014
Entrérabatten 18.7.2014

Där fick ni se några plock ur sommarens perioder i entrérabatten... Så ni förstår att jag har lite att fundera över. överväger att sätta in gräddvit trädgårdssmörboll som skulle blomma på försommaren... Några växter ska nog få flytta till ny plats... ja, vi får se hur det blir. Mer lökar måste definitivt sättas ner i höst!



Kitty

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Snart dags att sätta lökar! Härligt :)
Det är roligt att se hur rabatter förändras under säsongen. Tänk att duhar så många sorter ändå i entrérabatten!

Ja-a du, när SKA vi hinna ses? Jag har semester hela augusti, så kanske mot slutet av månaden?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen