onsdag 6 juli 2016

Svarta & röda tomater

Jag har själv drivit upp tomater av 'Tiny Tim' som är en sort som passar bra för frilandsodling. De blommar nog, men ännu har jag inte fått några småtomater.

Jag har två andra sorter också, men de är större tomater, och jag har inte sått dem själva, utan fått dem. 

Tomat, 'Indigo rose'


Den nästan svarta tomaten, som jag tror att blir röd inuti är sorten 'Indigo rose' och den andra är röda tomater av sorten 'Gemini'.

Tomat, 'Gemini'
När jag hade hem tomatplantorna ställde jag dem skyddat eftersom de stått inne. Den skyddade platsen var rätt skuggig, men nu har får de stå framför ladan där de får lite mera sollljus.
I ampeln hänger en liten planta av 'Hundreds thousends'.


Alla mina tomater månste få ett ordentligt stöd ännu för att de ska hållas upprätt när kronan blir tung och hög.

Den ena plantan av 'Gemini' har jag planterat om i en stor konservburk och flyttat upp i köksträdgården där den får stå tillsammans med chili och bönor.



Skulle så gärna pyssla på i trädgården när man kommer hem från jobbet om kvällarna, men det är riktigt pissväder! Det har varit regnigt och blåsigt i flera dagar! Inte kul alls och inspirationen är inte alls på topp.
Till helgen ser det ut att bli bättre, så då river vi till!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Malin sa...

Fy usch för vädret ja! Har försökt trotsa det och varit
ute med regnjacka, men allt är så geggigt och blött så
man börjar verkligen tröttna.
Har också många tomater med stora kartar som snart börjar lida,
nu måste vi få sol åt dem så vi också får skörda!

Sandramaria sa...

Wow vad coolt med svarta tomater! :D Häftigt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen