onsdag 18 april 2018

Köksträdgården tinar fram

Äntligen börjar man se köksträdgården!
Här var såååå mycket snö!

I inlägget om min vintersådd i mitten på mars kan ni se hur det sett ut... (klick)

(Alla bilder i inlägget är tagna 15.4.2018)


Men har ni sett så ojämn jordytan är?!!
Har aldrig varit med om något liknande. Jag hade en (frusen) jämn yta, jämnade ut upptinad jord, sådde frön och slängde på snö. Nu när det tinar upp så har jorden bucklat upp och är jätte ojämn...



Den tredje odlingslådan som grävdes fram redan i mars hann jag aldrig så i. Nu har jag sparat det på flit, så att jag får jorden upptinad och kan gräva ner lite bokashi innan jag sår fröna. Det har tinat ganska bra, så på torsdag eller fredag ska jag nog komma ner 20 cm!



Lådan bredvid hade svartkål på rad förra säsongen. Nu när de smälter fram ur snön så doftar det riktigt av kål när man går nära. Idag när jag kom hem från jobbet var denna låda nästan helt snöfri!! Det har verkligen varit varmt idag!


Svartkål (grönkål, palmkål) 'Black magic'
Nu ser man hur det smälter för varje dag.
Har t.o.m. gräs fram på ett par ställen, inte på bakgården, där är ännu mycket snö.
Har ni några vårkänslor??

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Nillas Trädgård sa...

Hej. Jag har också reagerat på den ojämna ytan. Har vintersått både morot och ringblomma ihop med vitlök och vågar ju inte platta till ytan igen...
Härligt med kål. Kanske jag vågar så i år...
JA efter i dag har jag vårkänslor!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen