tisdag 24 april 2018

Mina sticklingar just nu


I fönstret växer mina sticklingar på.
Sorten 'Pink Pandora' är väldigt kompakt och har lite mörkare, glansigare och krusiga blad. Den ena plantan har redan fått blomknopp, men den gallrades bort. Jag vill att den ska koncentrera sig på tillväxten först. Blomma hinner den göra senare.

Pelargon 'Pink Pandora' 21.4.18 

Pelargon 'Pink Pandora' 14.3.18


I det andra fönstret står tre sorter.
Från vänster: 1 st 'Pink Pandora', 2 st 'Drottning Ingrid' och 2 st 'Apple Blossom'.


Sorterna 'Drottning Ingrid' och 'Apple Blossom' 14.3.18
Pelargon 'Drottning Ingrid' 21.4.18

Pelargon 'Apple Blossom' 21.4.18
Stora och fina blad har de fått. Nu en tid efter att jag toppat plantorna så har de börjat förgrena sig.


I fönstret står inte bara pelargoner, utan även dahlior.
Där finns tre sorter (två av den mörka sorten 'Dark Fubuki' finns kvar ute i förrådet).

De har kommit igång rätt ojämnt. Den rosa sorten 'Harmony' längst till vänster hade väldigt torra knölar, och jag tvivlade på om den alls skulle bli till något. Nu har de båda vaknat, vilket är jätteroligt. Sorten är lägre, har ett mörkare bladverk och rosa blommor, kommer bli fin i kruka.


'Café au Lait' (höjd 90-120 cm)
'Harmony' (höjd 60 cm)
'Dark Fubuki' (höjd 100 cm)
De som hunnit bli större har nu blivit toppade.


Dahlia 'Dark Fubuki' ute i förrådet.
De här kommer få flytta in snart de med. Förrådet börjar bli lite fullt, så jag behöver ge utrymme till mer sådder.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen