torsdag 5 april 2018

Snörik aprilmånad

Den första april vandrade jag runt lite med kameran i trädgården för att föreviga omgivningen i bilder.
Det är minst sagt ett snörikt april vi gick över till. Vi har haft ett par dagar med plusgrader och lite regn på kvällen/natten och sol på dagen, så nu smälter det med fart! Måste säga att man är lite orolig över vart all smältsnö ska ta vägen... Har på känn att det blir en hel del översvämningar både i diken, på vägarna och i trädgårdar. Vi brukar inte ha något problem, bara lite i diket ut vid vägen innan brunnen under infarten tinat upp.



Mutterrabatten och bänken ligger ännu nerbäddade.
Funderade om jag skulle gräva en gång till bänken och putsa av den. Det hör liksom till att man ska sätta sig en stund på den där bänken när man kommer hem från jobbet på våren/sommaren. Men jag hinner nog sitta där sen..



Solen tar hårt på snön även dagar då det ligger på minusgrader. Speciellt runt stenarna i trädgården syns det tydligt hur det smälter nu.


Kan inte minnas när vi skulle ha haft så mycket snö sist??!!



Här i det avgränsande buskaget står en av mina favoritbuska, kornellen, Cornus alba 'Elegantissima'. Jag har skrivit om den flera gånger här på bloggen.
Vill ni se sommarbilder av dessa växter så är det bara att klicka in sig på detta inlägg från september 2016. Har säkert skrivit om busken efter det, men det var det första jag hittade..


Grenverket är så underbart, speciellt när det ligger vit snö som kontrast på marken. Sedan när bladen kommer så göms grenarna lite mer och det är istället de grönvit brokiga bladen som träder fram. Men kolla bara hur den lyser upp när solen träffar den!





Men takdropp och fågelsång berättar att våren är pågång, även om det inte alltid känns så...
Vägarna börjar ha asfalten fram också, så det ger också lite vårkänslor. Vi bor nära en insjö, eller rättare sagt ett träsk. Där kan man bonga fåglar (finns utkikstorn och allt, välbesökt av fågelbongare) om man är intresserad. Svanar är ofta där, och jag har redan sett stora flockar av svanar som kommit flygandes över vår gård. Kan inte tro att det är öppet vatten där ännu men...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen