lördag 7 april 2018

Lobelian gror + mer kallsådd


Iår har jag för första gången sått lobelia.
Köpte frön till en vit sort som heter 'Snowball'.

Jag sådde i 6 cm stora krukor där jag först bottnade med 2/3 plantjord och sedan 1/3 såjord. Ovanpå fröna ströddes en tunn yta vermiculite. Fröna var otroligt små, så jag har ingen aning om hur många frön det blev per kruka... Enligt påsen skulle man så 10-12 frö/kruka, men jag sådde i så små krukor att det antagligen skulle ha räckt till med mindre. Ska så flera krukor de närmaste dagarna.

Idag upptäckte jag att de hade grott, det tog 6 dagar.



Lobelian till gro ganska varmt, därför har jag haft dem inne i köket, och igår fick de stå på golvvärmen i hallen.
Ute i förrådet har jag nu höjt temperaturen så att det ligger runt 19 grader (istället för 13-18 grader beroende på utetemperatur), för att fler sorter ska kunna gro ute i förrådet. Vill ha in så lite sådder som möjligt, eftersom jag inte har någon riktigt bra plats.


Har äntligen kommit igång lite med sådderna.
Det blir inte så mycket åt gången, men om jag får något sått varje dag så då blir det ett steg närmare hela tiden.

Ute i förrådet har jag sått tagetes 'Strawberry Blonde' i tre små krukor med 2 frö/kruka.
I tre små pluggbretten med 6 pluggar/brette har jag sått lite olika löksorter. Silverlök 'Pompei', Salladslök 'Lilia' och Jättelök 'Exhibition'. De såddes med 2-3 frön/plugg så att de får växa som små kluster.



Idag fick jag även fyllt en till plastback med tråg, där jag sått lite olika salladssorter, svartkål, asiatiska kålar och blommor.
Totalt 9 sorter såddes, eftersom vissa tråg delades in för att få rum med mera. Det är ju redan 7:e april, så det är svårt att kalla det "vintersådd i plastback", men vi har massor av snö ännu, även om det börjat smälta. Sådderna toppades med snö och ställdes bakom garaget i snön.. så ja.. kallsådd är det iallfall.

Att så i plastbackar är så praktiskt:
- Det spar utrymme när inte allt behöver sås inne.
- Man får färdiga plantor att plantera ut på växtplatsen när jorden blir brukbar.
- Plantorna behöver ingen extrabelysning utan får naturligt ljus vad de behöver.
- Ingen avhärdning behövs, eftersom de fått komma upp i utetemperatur.
- Sålänge de vattnas och sköts om så kan de stå kvar rätt länge om man väntar på att en odlingsyta ska bli ledig.
- Sådd i plastback kan göras under alla årstider.


/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Hej Kitty ! Ett tips när man sår lobelia som har så små fröer är att blanda fröerna med lite sand, sedan kan man använda baksidan av en blyertspenna och "doppa" den i blandningen och sedan trycka till den mot jorden så fröerna lossnar och hamnar "rätt". Ett annat tips är att blanda både häng och kantlobeliafröer så får man fylliga, fina plantor. Lycka till med dina sådder !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Drömgården sa...

Tack Isa för de fina tipsen.
Jag är ju lite lat ibland, så istället för att gå in och hämta nåt hjälpmedel så skakade jag lite ur påsen bara och så fick det bli som det blev ;) Kan hända att jag delar på dem då de ska planteras om sen. :)
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen