söndag 22 april 2018

Mutterrabatten snöfri

Underbart att se alla lökar och perenner som redan vaknat till liv då snön dragit sig undan!

Backsippa, Pulsatilla vulgaris


Redan då snön precis försvunnit ur rabatten kunde jag se hur bl.a. backsippan redan börjat på!
Älskar den växten, en tidig vårblommande perenn med söta lurviga knoppar.

HÄR kan ni kika hur den ser ut när den blommar.
Även om den redan börjat på så kanske det tar en månad ännu innan den blommar här hos oss...

Så roligt att se trädgården som varit gömd under snön!
Minns ni hur det såg ut här för bara ett par veckor sedan??

Mutter-rabatten 20.4.2018
Mutter-rabatten 1.4.2018

Det blir att gräva i arkivet nu och kolla upp var jag satte alla lökar.
Här på hörnet kommer ett helt gäng upp nu... Men vilka?? Undrar om det är Klotlöken, Allium spaerocephalon? Sådana har jag haft där innan, och jag tror att jag fyllde på av samma sort i höstas... 



Nu lyser solen och jag har fått ett mellanmål i magen. Dags att fortsätta ute i trädgården! Sååå himla underbart idag! Vårkänslorna vimlar i luften!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Nillas Trädgård sa...

När jag såg formen på mutterrabatten förstod jag. Trodde annars att det var en rabatt som du muttrar konstant över för att den aldrig blir som du vill ;-)
Ja nu händer det grejer i landen. Härligt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen