fredag 6 april 2018

Omskolning av Tomater - FILM



Så har vi kommit till den punkten i uppdrivningsskedet då plantorna behöver skolas om.
Chili och paprika skolade jag om för flera veckor sedan, men de såddes nästan en månad tidigare än tomaterna.



Nu får jag även uppdatera antalet grodda frön, eftersom det plötsligt svängde efter att jag skrev inlägget om tomaterna för ungefär en vecka sedan.

Sorterna jag sådde 12.3.18 och dess grobarhet:
Kruktomat 'Bitonto' 7/7 frön (100%!)
Körsbärstomat 'Tiny Tim' 7/9 frön har grott
Busktomat 'Ildi' 8/9 frön har grott

Busktomat 'Balkonzauber' 2/6 frön (utgått datum 2016)
Busktomat 'Koralik' 6/6 frön (100%!) (grodde först 28.3)



Nu skolar jag om i 6 cm krukor först. Sedan då plantorna rotat sig så planteras de om i större krukor.
Några av sorterna var kraftigt växande och blev riktigt långa. De kunde jag inte sänka så djupt som jag ville i de små krukorna, men jag får sänka dem lägre i omskolning nr.2 sen. Tomater och chili kan man bra sänka ända till hjärtbladen, till skillnad från gurk- och pumpaväxter som ruttnar ifall de sänks ner. Tomaterna är ju släkt med potatisen, de får nya rötter på stammen när de sänks ner. Dessutom blir plantorna mycket stabilare.


Sedan då alla plantor av paprika, chili och tomater ska planteras om i större krukor så kommer det bli tight med utrymme. På motstående vägg har jag en frysbox som jag kan använda som bord, men det är ju lite besvärligt ifall jag vill ha mat ur frysen då locket är fullt av brickor, krukor och pluggbretten... Jag har ju knappt börjat på med alla sådder ännu... Massor av blommor, grönsaker och  brickor med potatis ska få plats här ännu.


Här nedan hittar ni filmen från då jag skolade om tomaterna.



Här hittar du inläggen om Sorgmyggorna och hur jag gjort för att bekämpa dem:
Har ni önskemål på ämnen eller rubriker här på bloggen så kan ni kommentera eller maila mig, så ska vi se vad vi hittar på.

Hoppas ni får en trevlig helg!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen