onsdag 22 augusti 2012

19 augusti, öppna trädgårdars dag!

I söndags var det "Öppna trädgårdar" i hela landet! Själv hade jag lite mycket program och hann tyvärr bara till två trädgårdar här i Jakobstadsnejden...

Här ska ni få blicka in i de två trädgårdarna. Dessa är verkligen värda ett besök om ni får tillfälle!

Första jag besökte var Nina Gustafssons "Min Eden"


När man stiger in på bakgården och blickar längst bak på tomten får man syn på den mest mysiga ladan.
Här händer det grejer!
Stilleben, gamla verktyg, växter som står i gamla kastruller, en ateljé, en explosion av smultron och massa annat som får ögat att ivrigt söka sig från en punkt till en annan.


På ena sidan hittar man en gammal bänk och en pall med växter i gamla behållare, fönster, krukor, en luktärt slingrandes i ett rostigt föremål....
Vackert! Vilka idéer hon har!!


Intill ladan finns en stor rabatt med perenner, smultron, rosor, klematis, järnvägsäppel mm.
Stigen in genom rabatten hade nu fått en "vide-gång" som gjorde det lättare att ta sig över till andra sidan, till den mysiga sittplatsen bakom rabatten! Denna videgång var ett tillskott som inte fanns när jag besökte trädgården då det var öppna portar för en månad sedan.
Mysig var den med de fina tistlarna slingrandes intill stolparna.
Den otroligt stora härliga rosen som syns längst ner på kollaget hittade jag intill sittplatsen. Sällan man ser sån stor och tät ros. Otroligt vacker! Tror att namnet var "Eden ros", vilket passande namn.


Här kommer den fina surjordsrabatten som jag även hade upp i mitt tidigare inlägg om öppen trädgård som ordnades i juli.

Här bland surjordsväxter som Tuja och Hortensia hade Nina en vacker Klematis. Den kröp fram ur skuggorna från hortensian och klängde sig upp efter den fina gamla stubben som syntes lite halvgömd mellan växterna.

Detta storgillar jag!
-   -----   ---    -    ---   ---   -   -----   -   ---   ---    -    ---   -----   -


En av hennes nyaste rabatter som blev anlagd tidigare i sommar hade nu växt till sig.

Rosorna var i full blomning och Kantnepetan hade brett ut sig. De häftiga flätade videträden har också växt, massor! Det är så roligt att få se något annorlunda!

Bakom rabatten, upp efter garageväggen, skymtar en frisk fläkt av pigga röda föremål och blommor.



Vallmo, hade Nina sått i omgångar för att få en lång blomning. Det var verkligen lyckat och sådden hade också lyckats för där fanns massor av Vallmo!
Där stod vi och diskuterade den (och lite annat) och så fick jag denna frökapsel som en gåva att ta hem! Ska så dem till våren och hoppas att jag får många fina Vallmoblommor!
Går nöjd och belåten tillbaka till bilen och åker vidare till följande trädgård, som bara ligger ca 2km från vårat hus!


Här var flera stilleben arrangerade för att välkomna alla besökare



Den del av trädgården som syns på dessa bilder ovan är framför huset som delvis syns från vägen.
Här var det en upptäcktsfärd att vandra runt och titta! Det fanns flera gångar som förde en runt och igenom rabatter och grönsaksodlingar. Här och där kunde man få syn på gamla föremål, kaffekoppar fastsatta på armeringsjärn och lite annat skoj. Kaffekopparna var en kul grej som dök upp flera gånger. Ibland var de tomma och ibland fanns där växter ss. taklök.

Lade du märke till de ENORMA röda Pelargonerna där bakom på terassen??!

Det fanns även ett rejält bord med växter till salu. De omtalade kaffekopparna kunde man också köpa, samt glas (fastsatta lika som kopparna) som man kan använda som ljuslyktor.


Längst bak på tomten intill ett stort jordgubbsland, bakom växthuset, fanns en japansk trädgård och ett lusthus med en liten terass. Den lilla vattenbasängen med kullersten i bottnet speglade fint Funkians blad som skuggade över vattenytan.

Där kan jag också tänka mig att sitta i trädgårdsgungan (som här är bakom mig och inte syns på bild) och blicka ut över trädgårdens alla vackra ting!



Växthuset hade mannen i huset själv byggt. Ursnyggt! Ett sådant vill jag med ha!
Vilket orangeri/växthus!!
Här frodades vinrankor fulla med stora klasar av mörka vindruvor. Men där fanns även flera olika tomatsorter, sallad, grönsaker men även flera olika vackra pelargoner. Gillade känslan man fick när man steg in där!
Den fina lådan med fröpåsar, järnsängen, de fina kuddarna, kristallkronan och allt annat som fanns där.
Underbart!


På alla trappor och terasser fanns blommor och föremål som fröjd för ögat



Den vita pergolan med armeringsmatta mellan några stolar var mysig att gå under! En enorm Vildvin växte över den och upp efter husväggen. Vid stolparna var klematisar planterade som var väldigt vackra att gå och titta på. Längst bort fanns en vinkel med vitt halvhögt staket som skyddade avfallskärlet så att det inte syntes mot vägen, riktigt snyggt.

Sen blev det lite tråkigt.... Min telefon (som jag använde som kamera) blev utan ström och slocknade...

Det var verkligen synd, eftersom bakom den fina pergolan fanns en fin nyttoträdgård! Grönsaker, örter.... odlat i bäddar och i lådor... detta blev det ju ingen bild på då, tyvärr.

Hittade ni något ni gillade?
Ni får gärna skriva och kommentera!
Var du till någon av dessa trädgårdar?
Ge gärna tips på trädgårdar i Österbotten som är värda en omväg!



- Kitty -

1 kommentar:

Sandra, i sagarden sa...

Det var lite trist att vi inte kunde besöka någon trädgård alls, fastän vi hade tänkt göra en tur genom hela Österbotten. :/ nästa år! Den där vallmon har jag också!! Jag tog ett par frökapslar från granngården, och strödde ut fröna i en av rabatterna i höstas... I vårast flyttade jag ut perennerna ur rabatten, och vallmon följde med... Nu har jag alltså de rosa vallmona ÖVERALLT :P de gror alltså mycket lätt ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen