torsdag 4 oktober 2012

Äppelriket och kransfunderingar...

Älskar denna tid på hösten när naturen ändrar färg och äpplena mognar.

'Lantun talvi'  'Röd kanel'   'Salla'
Här är de tre sorter som gett mig några äppel i år  


Oj oj oj! Smaken på 'Röd Kanel' var utsökt!!!
Så har den ju även så vackra färger!


Mitt äppelträd 'Lantun talvi' har fått jätte stora och fina äpplen.
Tyvärr är de inte riktigt mogna ännu eftersom det är en vintersort. Smaken är lite för syrlig ännu, men helt ätbart, det tycker i alla fall Alva!

Men... det finns ju bara ca 10 äppel per träd här hos mig...


... Så idag när jag kom hem från Vasa körde jag via en bekant som bor här nära!
Hon har ett betydligt äldre äppelträd, ett familjeträd med fyra olika sorters äppel. Och trädet är FULLT av äppel, och goda är dom också!


Hade med mig lite Partylite ljus och kom hem med fyra påsar äppel!
Nu ska här syltas, saftas, klyftas, frysas och bakas!


Hur vackra är dom inte?!!!

.  ...  .  .  .....  .  .....  .  .....  .  .  ...  .

Annat jag hade med hem när jag kom från Vasa var 2 stycken halm kransbottnar och en baklucka full med grenar från Hagtornen som vi beskar på skolan idag. De har massor av stora röda bär som jag tänkt göra något av...

Var ikväll och hämtade fler säckar med trädgårdsmylla och torv från Sunds... och förståss var jag tvungen att gå in och titta på höstplantorna...

Kom hem med en stor och fin vit Prydnadskål, två små ljusrosa Calluna och en påse vita Pärlhyacinter. På vägen ut råkade jag se att barrväxterna var till -70% och plockade med en Juniperus 'Repanda' i påsen... hade ju inte tänkt köpa mer plantor till trädgården innan jag fått planterat allt som står här från förr och väntar på mig... men den var ju så förmånlig! Och plantan var jättefin!
...Jag vet... ursäkter och ursäkter... ;)
Hur som helst så kommer den att passa perfekt i min surjordsrabatt! 

Kålen och Calluna ska jag plantera ute i nån kruka eller korg (lite öppet ännu) tillsammans med lite olika naturaterial och kanske någon perenn... kanske jag dekorerar med lite av de röda bären från hagtornen...

Tanken är ju också att jag ska göra kransar... Är inte 100% säker ännu hur de kommer att se ut eller vad jag ska använda för material... men jag har några idéer, så det kommer nog säkert någon bild sedan när de är klara!


Den här vinterkransen gjorde jag i november förra året.

Gillade den jätte mycket och den passade fint på vår dörr! 

Snart får jag lägga upp en ny... bara jag hittar lite tid att göra den! 
:D


- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Hello! Va bra att få en massa äpplen! Vi fick en påse äpplen av mamma i helgen, men jag har int bestämt mig för vad jag ska göra med dem än. Men mos sku nog va gott...
Roligt med tripp-trapp-trull äpplena ;)

Ska bli intressant att se din krans sen! Ses i eftermiddag! Nu ska jag till jobbet några timmar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen