söndag 23 december 2012

Julgodis del 2


VARNING!
Detta inlägg lämpar sig ej för sockerkänsliga läsare!!!


Jag har använt resept från boken "Julgodis" och "Rutiga kokboken"

En del av godiset jag gjort finns med i senaste inlägget som ni kan kolla in HÄR


Lade ju en kola på avkylning, så här blev resultatet!
Doppade i mörkchoklad och lite strössel på av krossad polkagris.


Chokladen räckte inte till, så hälften av kolan blev doppade i mjölkchoklad istället.
Jag tycker att de blev godare. Den mörka chokladen har så mäktig smak att den dominerade så att kolasmaken nästan försvann...


Amerikanska chokladfudge
Efter att den stått i kylen skar jag upp den i bitar.
Den första satsen blev med pecannötter och den andra satsen med valnötter och salta jordnötter.

Recept på dessa hittar ni i inlägget som jag länkade till i början.


Packade och klara att ge bort som gåva när vi besöker våra nära och kära i julhelgen!


Packade även större paket med blandade sorter av godiset och chokladerna.


Vet inte varför jag tycker att Home made julgodis hör till?? Men så är det och så ska det vara!!


Packade tryfflar, det var sorterna som jag gjorde allra först, även de fanns i det tidigare inlägget.

Rocky roads fixade jag till som den sista sorten sent igår kväll.
Det finns massor av olika recept på dem. Jag har inspirerats av Leila Lindholm och står som stolt ägare till två av hennes böcker. Oftast när de blir gjorda så använder jag det som finns hemma, så lite olika varje gång!

Här får ni se hur jag gjorde dem:


Jag skriver ner receptet på hur de gjordes igår, men jag använder inga mått, bara häller i på högt...

Först bröt jag ner två plattor (400g) mjölkchoklad i en skål och hade på medelvärme försiktigt i micro med omrörning då och då.
Hackade grovt en näve torkade tranbär, skivade några torkade jordgubbar och hällde i ungefär 2 dl salta jordnötter.
(Du kan använda vilka nötter du vill, eller blanda olika nötter. Jag gillar den salta smaken som jordnötterna ger)


Använde små färgade marschmallows och stora vita som jag skar på i kvarter, vissa halverades för att få mer struktur i smeten. Ca 2 dl rice crisp och ca 100-150g vitchoklad som jag skar ner grovt.
Blanda om.

(i normala fall använder jag även dumle karameller och Omar, men nu hade jag inga)


Platta ut i en form klädd med bakplåtspapper.
Hade kvar lite av den krossade polkagrisen, så jag avslutade med att strö det överst.


Ställ in dem i kylen så att chokladen stelnar. Sedan är det bara att skära upp i passligt stora bitar.

Kan rekommendera dessa till barnkalas!

Lycka till!


- Kitty -


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen