onsdag 5 juni 2013

Kriget mot ohyran...

En trädgårdsägares verklighet:
 
Man går runt i trädgården...
Alla fruktträd har skrottiga blad ut i knopparna...
Suck!
Då var det dags igen...
 
 
Har tydligen inneboende som snurrat bladtäcket runt sig... Att de skyddar sig insnurrade i bladen gör även att man har svårt att komma åt dem om man vill utrota dem på något vis.

 
Om man vecklar ut bladet så hittar man "ett skräpfyllt bo" och en larv. vet inte om det är ägg eller dynga... Men att plocka bort alla skruttiga blad från alla fruktträd (och rosor) är ju ett heltidsprojekt! Bespruta känns onödigt eftersom de är inlindade och antagligen inte bryr sig i att någon sprutar såpa-matolja-vatten-lösning utanpå bladen!

 
Om jag inte misstar mig så är det äppelvecklaren.
Vill ju inte att de ska bo i MINA TRÄD, förstöra MINA BLAD och äta MINA ÄPPEL!!!
 
Någon som har goda råd??
Alla tips mottages med öppet sinne!
 
Hoppas ni har det veckelfritt i eran trädgård!
 
 
- Kitty -

2 kommentarer:

Hemmavid sa...

Usch så trist. Har dock tyvärr inga bra råd att ge..

Hoppas att du får bort "skiten".

Kramen Jenny

Liljas Corner sa...

Ett av mina äppelträd, det vid terrassen, har också ihopskruttade blad. Antar att det bor nån där, men har faktiskt inte tittat närmare. Du måste googla lite...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen